
Vi skal blive bedre til den tekniske del, siger byggesagsbehandlerne selv i en undersøgelse
9. DEC 2004 15.40
Kvaliteten af den kommunale byggesagsbehandling er ikke god nok. Byggesagsbehandlerne bruger for stor en del af tiden på lokalplanmæssige forhold: Hvor skal der bygges, hvordan skal det se ud osv. Mens andre vigtige elementer som byggetekniske forhold som konstruktionssikkerhed, sundhedsmæssige forhold og kontrol af byggevarerne får for lidt opmærksomhed.
- Vi synes ikke, niveauet er optimalt, som vicedirektør, Jesper Rasmussen, i Erhvervs- og Byggestyrelsen formulerer det.
Den mangelfulde byggesagsbehandling fremgår af en undersøgelse foretaget af Erhervs- og Byggestyrelsen. Her sætter byggesagsbehandlere fra fem større kommuner selv fingeren på de ømme punkter.
Svaghederne omkring konstruktionssikkerhed kom yderligere i søgelyset ved den dramatiske sammenstyrtning af tagkonstruktionen på Siemens Arena i Ballerup.
Handlingsplaner til styrelsen
På baggrund af undersøgelsen sætter Erhvervs- og Byggestyrelsen nu en række initiativer i gang sammen med KL.
I januar nedsætter styrelsen sammen med KL et byggelovsudvalg. Derefter vil styrelsen i løbet af foråret skrive til alle kommuner og opfordre dem til at udarbejde handlingsplaner med henblik på at styrke byggesagsbehandlingen. I Kommunerne opfordres i løbet af 2005 at sende planerne ind til styrelsen, som senere vil følge op på de kommuner, som ikke sender en handlingsplan.
Styrelsen vil også lægge en vejledning ud til professionelt brug på sin hjemmeside, ligesom den vil iværksætte workshops for byggesagsbehandlerne.
- Vi vil også undersøge forskellige modeller for at kommunerne eventuelt kan gøre mere brug af konsulenter fra private rådgivningsfirmaer i byggesagsbehandling, siger Jesper Rasmussen.
Endelig arbejder styrelsen på at udvikle en handlingsplan for digitalisering af byggesagsbehandlingen, som bl.a. også skal kunne spille sammen med kommunernes nye fælles dokumenthåndteringssystemer. De IT-systemer, man bruger i dag på området, er ifølge Jesper Rasmussen ikke helt up-to-date.
Ser igennem fingre
Styrelsen opfordrer også kommunerne til selv at gøre en indsats for at forbedre kvaliteten i byggesagsbehandlingen.
Meget af det materiale, der kommer fra borgerne ? en ansøgning om at bygge en udestue for eksempel ? er ifølge Jesper Rasmussen ikke godt nok
- Der ligger et stykke arbejde for kommunerne i at få formidlet til borgerne, hvordan man udarbejder en ordentlig ansøgning. Og så skal kommunerne også blive bedre til at afvise utilstrækkelige ansøgninger. I dag bliver der set igennem fingre med for mange dårlige ansøgninger fra borgerne, siger han.
Derfor opfordres kommunerne også til at sende eksempler på gode tjeklister, ansøgningsmateriale o.a. ind til styrelsen, så det kan bruges til inspiration for andre kommuner.
/mel
- Vi synes ikke, niveauet er optimalt, som vicedirektør, Jesper Rasmussen, i Erhvervs- og Byggestyrelsen formulerer det.
Den mangelfulde byggesagsbehandling fremgår af en undersøgelse foretaget af Erhervs- og Byggestyrelsen. Her sætter byggesagsbehandlere fra fem større kommuner selv fingeren på de ømme punkter.
Svaghederne omkring konstruktionssikkerhed kom yderligere i søgelyset ved den dramatiske sammenstyrtning af tagkonstruktionen på Siemens Arena i Ballerup.
Handlingsplaner til styrelsen
På baggrund af undersøgelsen sætter Erhvervs- og Byggestyrelsen nu en række initiativer i gang sammen med KL.
I januar nedsætter styrelsen sammen med KL et byggelovsudvalg. Derefter vil styrelsen i løbet af foråret skrive til alle kommuner og opfordre dem til at udarbejde handlingsplaner med henblik på at styrke byggesagsbehandlingen. I Kommunerne opfordres i løbet af 2005 at sende planerne ind til styrelsen, som senere vil følge op på de kommuner, som ikke sender en handlingsplan.
Styrelsen vil også lægge en vejledning ud til professionelt brug på sin hjemmeside, ligesom den vil iværksætte workshops for byggesagsbehandlerne.
- Vi vil også undersøge forskellige modeller for at kommunerne eventuelt kan gøre mere brug af konsulenter fra private rådgivningsfirmaer i byggesagsbehandling, siger Jesper Rasmussen.
Endelig arbejder styrelsen på at udvikle en handlingsplan for digitalisering af byggesagsbehandlingen, som bl.a. også skal kunne spille sammen med kommunernes nye fælles dokumenthåndteringssystemer. De IT-systemer, man bruger i dag på området, er ifølge Jesper Rasmussen ikke helt up-to-date.
Ser igennem fingre
Styrelsen opfordrer også kommunerne til selv at gøre en indsats for at forbedre kvaliteten i byggesagsbehandlingen.
Meget af det materiale, der kommer fra borgerne ? en ansøgning om at bygge en udestue for eksempel ? er ifølge Jesper Rasmussen ikke godt nok
- Der ligger et stykke arbejde for kommunerne i at få formidlet til borgerne, hvordan man udarbejder en ordentlig ansøgning. Og så skal kommunerne også blive bedre til at afvise utilstrækkelige ansøgninger. I dag bliver der set igennem fingre med for mange dårlige ansøgninger fra borgerne, siger han.
Derfor opfordres kommunerne også til at sende eksempler på gode tjeklister, ansøgningsmateriale o.a. ind til styrelsen, så det kan bruges til inspiration for andre kommuner.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.