Nye indsatser skal modvirke mobning, misbrug, vold, kriser i hjemmet, traumatisering og kriminalitet
Med den styrkede indsats sigtes der bredt - fra den generelle forebyggende indsats til den særlige indsats over for den lille gruppe af børn og unge, der er i fare for at droppe helt ud af systemet.
Der er altså tale om et bredt spektrum af trivselsproblemer - f.eks. mobning, misbrug, vold, kriser i hjemmet, traumatisering og kriminalitet.
Indsatsen rummer følgende hovedelementer
* Trivselsperson og trivselsforum på alle kommunens skoler
* Optimering af dropout-procedure i skolevæsenet
* Opstramning af en række kommunale procedurer og etablering af en central task force til sparring i særligt vanskelige sager
* Kortlægning og koordinering mellem de personer, der arbejder med børn og unge med trivselsproblemer.
Et fælles trivselsforum er en forenkling af den eksisterende struktur med tre forskellige fora, og det nye forums kerneopgave bliver tidlig opsporing og forebyggelse - og sikring af at der tages hånd om børn og unge, som mistrives.
En nøgleperson til at løse denne opgave bliver den såkaldte trivselsperson, som er udpeget på alle kommunens skoler med virkning fra det kommende skoleår. Trivselsforummets omdrejningspunkt bliver denne trivselsperson samt en fast socialrådgiver, der er kontaktperson for Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen, og endelig en fast PPR-medarbejder og skolesundhedsplejersken.
Til sikring af overblik såvel centralt som decentralt er der i skolevæsenet indført en dropout procedure. Der arbejdes løbende på at sikre et godt grundlag for opsporing og handling.
En central task force skal bestå af fagfolk, der har en stor viden inden for deres respektive områder. Tanken med den centrale task force er, at den skal træde til på anmodning. Det vil sige i forbindelse med sager, der af forskellige grunde kan være særligt vanskelige.
Mange medarbejdere i Aalborg Kommune arbejder meget seriøst med problemstillinger omkring truede børn og unge, og der er igangsat mange positive handlinger. Der kan imidlertid være behov for at se indsatserne i et helhedsperspektiv med henblik på eventuel koordinering og vurdering, om der er behov for justeringer.
En central styregruppe får det overordnede ansvar for at sikre en effektiv implementering af hele handlingsplanen. Indsatsen evalueres i 2010.
Der er altså tale om et bredt spektrum af trivselsproblemer - f.eks. mobning, misbrug, vold, kriser i hjemmet, traumatisering og kriminalitet.
Indsatsen rummer følgende hovedelementer
* Trivselsperson og trivselsforum på alle kommunens skoler
* Optimering af dropout-procedure i skolevæsenet
* Opstramning af en række kommunale procedurer og etablering af en central task force til sparring i særligt vanskelige sager
* Kortlægning og koordinering mellem de personer, der arbejder med børn og unge med trivselsproblemer.
Et fælles trivselsforum er en forenkling af den eksisterende struktur med tre forskellige fora, og det nye forums kerneopgave bliver tidlig opsporing og forebyggelse - og sikring af at der tages hånd om børn og unge, som mistrives.
En nøgleperson til at løse denne opgave bliver den såkaldte trivselsperson, som er udpeget på alle kommunens skoler med virkning fra det kommende skoleår. Trivselsforummets omdrejningspunkt bliver denne trivselsperson samt en fast socialrådgiver, der er kontaktperson for Familie- og Beskæftigelsesforvaltningen, og endelig en fast PPR-medarbejder og skolesundhedsplejersken.
Til sikring af overblik såvel centralt som decentralt er der i skolevæsenet indført en dropout procedure. Der arbejdes løbende på at sikre et godt grundlag for opsporing og handling.
En central task force skal bestå af fagfolk, der har en stor viden inden for deres respektive områder. Tanken med den centrale task force er, at den skal træde til på anmodning. Det vil sige i forbindelse med sager, der af forskellige grunde kan være særligt vanskelige.
Mange medarbejdere i Aalborg Kommune arbejder meget seriøst med problemstillinger omkring truede børn og unge, og der er igangsat mange positive handlinger. Der kan imidlertid være behov for at se indsatserne i et helhedsperspektiv med henblik på eventuel koordinering og vurdering, om der er behov for justeringer.
En central styregruppe får det overordnede ansvar for at sikre en effektiv implementering af hele handlingsplanen. Indsatsen evalueres i 2010.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.