Bag aftalen står Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Liberal Alliance og regeringen .
Finansminister Lars Løkke Rasmussen glæder sig over, at er opnået en bred politisk aftale om "en grøn og moderne transportpolitik".
- Der er nu tilført 94 mia. kr. til Infrastrukturfonden, som kan anvendes til investeringer i infrastruktur frem til og med 2020. Dette sker inden for de holdbare rammer givet ved 2015-planen, og hvis vi senere finder anden holdbar finansiering, kan fonden tilføres yderligere midler.
- Aftalen giver endvidere en stimulans til økonomien på 4 mia. kr. ekstra i 2009-10 i forhold til det, der indgår på finanslovens for 2009.
- Næste skridt bliver en grøn omlægning af bilbeskatningen, hvor der indføres en grøn kørselsafgift, mens registreringsafgiften nedsættes. Regeringen vil fremsætte lovforslag herom i folketingssamlingen 2009-10.
Kollektiv trafik
Socialdemokraterne har presset hårdt på for at sikre den kollektive trafik
- Det er lykkedes. Vi har presset regeringen til at bruge ekstra penge på letbaner, busser og cykelstier. Det har været helt afgørende, at vi har holdt fast i, at der skulle laves en afbalanceret og ambitiøs aftale, som tilgodeser den kollektive trafik, siger trafikordfører Magnus Heunicke (S).
Den nye grønne trafikaftale sikrer fire milliarder kroner ekstra til den kollektive trafik, og det er resultatet af lange og seje forhandlinger med regeringen.
- Vi har sikret, at de udsultede busser tilføres en milliard kroner, og vi har endvidere sikret, at landets næststørste by Århus kan gå i gang med letbaneprojektet. Endelig tages der hul på letbaneprojektet på Københavns vestegn, siger Magnus Heunicke.
SF: En kæmpe sejr
Trafikordfører Pia Olsen Dyhr (SF) betegner aftalen som en kæmpesejr:
- SF sikrer bedre cykelveje og tog- og letbaneforbindelser. Den kollektive trafik og cykelforhold får et stor løft til gavn for bus- og togpassagerer og cyklisterne, men bestemt også for klimaet, siger Pia Olsen Dyhr og peger på, at partiet har skaffet en mia. til cyklerne - en fordobling af, hvad regeringen lagde op til.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.