
Dansk Biblioteksforening opfordrer til at koble de nye kommunale frontbetjeninger sammen med bibliotekerne
Tænk bibliotekerne og de nye kommunale borgerservice-centre sammen for at undgå unødigt ressourcespild. Sådan lyder opfordringen i høringssvaret fra Dansk Biblioteksforening (DB) til lovforslaget om kommunale borgerservicecentre i forbindelse med udmøntning af kommunalreformen.
Foreningen foreslår to modeller:
Enten skal det lokale hovedbibliotek får til opgave at drive det ny borgerservicecenter med tilknytning af kommunale sagsbehandlere til den lettere sagsbehandling i lighed med hvad der allerede sker i flere kommuner.
Eller også skal der ske en lokal koordinering mellem kommunens hovedbibliotek og det ny borgerservicecenter.
Kan trække på bibliotekerne
Regeringens lovforslag om kommunale borgerservicecentre ligger i direkte forlængelse af folkebibliotekernes lovpligtige virksomhed og formidling af offentlig information, mener Dansk Biblioteksforening.
Foreningens pointe er, at de nuværende godt 700 biblioteksafdelinger landet over allerede i dag varetager den del af de ny centres opgaver, som omfatter adgang til offentlig information i en åbningstid, der ligger ud over rådhusenes.
DB mener, at de ny storkommuner med fordel vil kunne trække på bibliotekerne, som har mange års erfaringer med offentlig digital informationsformidling via online-service døgnet rundt.
I dag arbejder Vejle Bibliotek allerede med en såkaldt digital borgerservice med døgnadgang.
Foreningen foreslår to modeller:
Enten skal det lokale hovedbibliotek får til opgave at drive det ny borgerservicecenter med tilknytning af kommunale sagsbehandlere til den lettere sagsbehandling i lighed med hvad der allerede sker i flere kommuner.
Eller også skal der ske en lokal koordinering mellem kommunens hovedbibliotek og det ny borgerservicecenter.
Kan trække på bibliotekerne
Regeringens lovforslag om kommunale borgerservicecentre ligger i direkte forlængelse af folkebibliotekernes lovpligtige virksomhed og formidling af offentlig information, mener Dansk Biblioteksforening.
Foreningens pointe er, at de nuværende godt 700 biblioteksafdelinger landet over allerede i dag varetager den del af de ny centres opgaver, som omfatter adgang til offentlig information i en åbningstid, der ligger ud over rådhusenes.
DB mener, at de ny storkommuner med fordel vil kunne trække på bibliotekerne, som har mange års erfaringer med offentlig digital informationsformidling via online-service døgnet rundt.
I dag arbejder Vejle Bibliotek allerede med en såkaldt digital borgerservice med døgnadgang.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.