Projektforløbet havde fokus på børnefællesskaber og udsatte børn. Et forløb, institutionslederne selv har været med til at udvikle ideen til.
- Der var bred enighed om, at temaet ”børn med særlige behov” er en fælles udfordring for hele daginstitutionsområdet, ligesom mange pædagoger efterspørger supervision (vejledning) i forhold til det pædagogiske arbejde i institutionen, siger Hanne E. Kristensen, leder af Børnehuset 1000ben, og fortsætter:
- Projektet her tog fat på begge dele, hvilket gjorde det meningsfuldt helt fra starten. Det langsigtede mål med projektet er at skabe institutioner, hvor børnenes forskelligheder bliver set og mødt som muligheder i stedet for begrænsninger. Det er måske nemmere sagt end gjort, men jeg mener bestemt, vi i dette projekt har fået nogle gode redskaber, vi kan arbejde videre med.
Børnefællesskaber er et nøgleord
Pædagogiske konsulenter fra UCL (University College Lillebælt) har kigget på den pædagogiske hverdag i institutionerne og vejledt personalet på områder, hvor de havde særlige udfordringer i det pædagogiske arbejde. Det har bidraget til en systematisk faglig udvikling i institutionerne.
- Børnefællesskaber er et nøgleord i projektet. Grundtanken er, at vi kan gøre en indsats i forhold til det enkelte barn, ved at arbejde på, at alle børn kan deltage i børnefællesskaber i institutionen. Fokus bliver på den måde fjernet fra ”fejlen” ved det enkelte barn - og hvad den voksne kan gøre ved det, til et helhedssyn, hvor den voksne hjælper børnene til at skabe fællesskaber, fortæller pædagogisk konsulent
Gitte Nielsen fra Assens Kommune. Hun suppleres af projektleder Søren Kai Christensen fra UCL:
- Projektet her i Assens Kommune har fungeret virkelig godt. Personalet har arbejdet entusiastisk og engageret med at udvikle den pædagogiske praksis med særlig henblik på udsatte børn. Gennem samarbejdet med konsulenterne er personalet blevet skarpere på, hvordan de tackler forskellige situationer i dagligdagen. Projektet har samtidig understøttet den faglige kultur i institutionerne.
Vi er kendt for et højt fagligt niveau
- I Skandinavien og Danmark er vi kendt for vores høje faglige pædagogiske niveau. Børnehaven er ikke bare et sted, vi ”parkerer” vores børn, og medarbejderne er ikke bare ansat til at passe de små. Det er et meget vigtigt perspektiv, vi skal holde fast i!
Ordene kommer fra Esben Krægpøth, dagtilbuds- og børnesundhedschef, der understreger, at netop forårets daginstitutionsprojekt har haft den pædagogiske faglighed som omdrejningspunkt:
- Projektet har vist, at der i Assens Kommunes daginstitutioner er et højt fagligt niveau, men samtidig også en høj grad af vilje og åbenhed til at turde kigge på sig selv – og det kræver mod! De tilbagemeldinger vi har fået viser, at langt de fleste af institutionerne har fået nogle rigtig gode redskaber at arbejde videre med. Projektet var dog aldrig blevet en succes uden den vilje og det store engagement, medarbejderne har lagt for dagen - jeg tager hatten af for dem.
Projektet slutter i efteråret 2008 med erfaringsudveksling institutionerne imellem.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.