Mange vil også have mulighed for selv at lave en afdragsordning, ændre ydelse og søge om at udskyde betalingen for en periode. Skyldnerne vil med det samme få svar på, om det han eller hun ønsker, kan lade sig gøre eller om ansøgningen skal vurderes af SKAT.
Der er således tale om en fuldbåren digital løsning og ikke kun et elektronisk ansøgningsskema. Muligheden for digital selvbetjening omfatter blandt andet områderne DR licens, togbøder, studiegæld, parkeringsafgifter.
- At skylde penge til det offentlige er ikke unormalt, og der er ikke nødvendigvis tale om en særlig gruppe mennesker. Vi er derfor overbeviste om, at mange skyldnere sagtens selv kan administrere deres gæld og for eksempel oprette en afdragsordning, og det har vi nu åbnet for, fortæller Richard Hanlov, fagchef for SKATs kundeservice.
I forbindelse med dannelsen af SKAT i slutningen af 2005 blev hele den offentlige inddrivelse samlet under den nye organisation. Dette har betydet, at restancerne har været administreret i mange forskellige it-systemer.
- Med den nye portal har vi fået samlet langt de fleste restancer og dermed skabt det fornødne overblik til fordel både for skyldnerne og os selv. På den måde er portalen med til at tilføre merværdi både for skyldnerne og for medarbejderne i SKAT, siger Richard Hanlov.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.