
Udenfor i parken får gartnerne en ordentlig overfusning af en borger, som er sur over at få at vide, at hun ikke må cykle og parkere på græsplænen. De har måttet vænne sig til til råb som for eksempel "kommunalsnegl", "dumme kælling, jeg vil have noget for al den skat, jeg betaler" eller "idiot!".
En hjemmehjælper cykler forbi, på vej til et hjem, hvor en datter til den ældre har lagt en liste på bordet, som beskriver hver arbejdsopgave i mindste detalje. Hun er til stede under besøget, er urimeligt krævende, brokker sig over alt og behandler personalet som tyende. Men det er værre om aftenen. Aftenvagterne får deres cykler punkteret, biler ridses, borgere følger efter dem og optræder truende.
De kan vælge at tage bussen i stedet, hvor det er chaufføren, som skal tage imod borgernes hån. 110 gange måtte chauffører og billetkontrollører i Århus Kommune indberette overgreb som slag, skub, spytten, verbale overgreb samt anden chikane sidste år.
Så er der mere roligt på biblioteket, skulle man tro. De færreste ved at Århus Kommunes Biblioteker har været nødt til at indføre alarmknapper, videoovervågning, vagtpersonale, psykologhjælp og konflikthåndteringskurser for at dæmme op for de mange tilfælde af chikane, skæld ud og trusler.
Kampagne skal genskabe respekt
Eksemplerne er virkelighed i Århus Kommune. Der findes ingen dækkende opgørelser over, hvor tit frontpersonalet overfuses, men alene Århus Sporveje oplever mellem 80 og 100 årlige tilfælde af vold, chikane eller trusler. Familieafdelingen og Arbejdsmarkedsafdelingen registrerer cirka 200 episoder årligt.
Derfor lancerer Århus Kommune nu en holdningskampagne med titlen "RESPEKT - Det du gi´r, får du selv". Formålet er at få folk til at tænke sig om en ekstra gang, før de begynder at overfuse et andet menneske, som forsøger at udføre sig arbejde. Kampagnen gennemføres intensivt med brug af flere medier. I tre uger vil man kunne se og høre hvordan frontpersonalet udsættes for aggressiv eller truende adfærd fra borgerne i spots på TV2 Østjylland, TV Danmark Østjylland, The Voice Århus og Radio 2. Samtidig sendes budskabet om respekt ud via Busboards, streetposters, biografreklamer og Go Cards.
Grundstammen i kampagnen er tre små film, der viser scener med henholdsvis en p-vagt, en buschauffør og en socialrådgiver. Filmene er bygget op omkring en harmonisk "Fjernsyn-for-dig-stemning", hvor episoderne har et barns synsvinkel og hvor Jimmy Stahr lægge stemme til fortælleren. Harmonien brydes dog af ord som "magtsyge luder" og "fede svin".
De samlede udgifter til gennemførelse af kampagnen er 1.140.000 kr. inkl. beløb til uforudsete udgifter.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.