
Aftale om kommunalreformen på trafikområdet
Dansk Folkeparti, Venstre, og Det Konservative Folkeparti er med Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre blev fredag enige om at stemme for de tre lovforslag som gennemfører kommunalreformen på trafikområdet.
Forliget giver kommunerne en garanti for, at de lokalt bestemmer serviceniveauet for den kollektive trafik. Det gælder for eksempel for ordninger med gratisbusser.
Desuden skal den kommune, der yder det største årlige tilskud til trafikselskabets finansiering, have en plads i trafikselskabets bestyrelse.
Samtidig er følgende veje tilføjet på listen over kommende statsveje:
- Rute 16, Frederiksværk-Hundested
- Rute 313, Nr. Aaby-Assens .
- Rute 513, Struer-Lemvig og Rute 181, Lemvig-Thyborøn
- Rute 469, E20 (Lunderskov) - Grindsted
- Rute 28, Fredericia-Vejle
Aftalen betyder også, at der kun bliver ét trafikselskab for hele Sjælland. Socialdemokraterne og de radikale havde ønsket to.
De midler, der i dag bruges på trafiksikkerhed i amterne, overføres ubeskåret til kommunerne.
Ifølge trafikordfører Martin Lidegaard (R) betyder aftalen, at der fra 2007 indføres en helt ny trafikplanlægning.
- Ud fra målsætninger om fremkommelighed, miljø og trafiksikkerhed lægger vi en samlet plan for både veje og kollektiv trafik, siger Martin Lidegaard.
Den indgåede aftale er en såkaldt stemmeaftale, og altså ikke et forlig der binder partierne, hvis man efter næste valg ønsker at ændre på den overordnede struktur.
Økonomien for den kollektive trafik skal forhandles på plads mellem regeringen og Kommunernes Landsforening til sommer.
Forliget giver kommunerne en garanti for, at de lokalt bestemmer serviceniveauet for den kollektive trafik. Det gælder for eksempel for ordninger med gratisbusser.
Desuden skal den kommune, der yder det største årlige tilskud til trafikselskabets finansiering, have en plads i trafikselskabets bestyrelse.
Samtidig er følgende veje tilføjet på listen over kommende statsveje:
- Rute 16, Frederiksværk-Hundested
- Rute 313, Nr. Aaby-Assens .
- Rute 513, Struer-Lemvig og Rute 181, Lemvig-Thyborøn
- Rute 469, E20 (Lunderskov) - Grindsted
- Rute 28, Fredericia-Vejle
Aftalen betyder også, at der kun bliver ét trafikselskab for hele Sjælland. Socialdemokraterne og de radikale havde ønsket to.
De midler, der i dag bruges på trafiksikkerhed i amterne, overføres ubeskåret til kommunerne.
Ifølge trafikordfører Martin Lidegaard (R) betyder aftalen, at der fra 2007 indføres en helt ny trafikplanlægning.
- Ud fra målsætninger om fremkommelighed, miljø og trafiksikkerhed lægger vi en samlet plan for både veje og kollektiv trafik, siger Martin Lidegaard.
Den indgåede aftale er en såkaldt stemmeaftale, og altså ikke et forlig der binder partierne, hvis man efter næste valg ønsker at ændre på den overordnede struktur.
Økonomien for den kollektive trafik skal forhandles på plads mellem regeringen og Kommunernes Landsforening til sommer.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.