
Politisk netværk vil skabe ny transportkorridor i Skandinavien med brint-tankstationer
Seks tankstationer med brint til nye brintdrevne biler, busser og lastbiler skal placere Jylland på verdenskortet for udviklingen af fremtidens brintkøretøjer.
Det mener Nordisk Transportpolitisk Netværk (NTN), en EU-støttet organisation af nordiske amter og regioner. Fra Danmark deltager de seks jyske amter.
Netværket vil skabe en transportkorridor fra Norge/Sverige og ned gennem Jylland til Nordtyskland, som et alternativ til Øresunds- og Femern-forbindelserne. Korridoren skal tiltrække virksomheder der udvikler fremtidens brint-køretøjer.
Det såkaldte Hydrogen Link projekt under NTN fremlagde i sidste uge et konkret forslag til placering af seks tankstationer med brint langs den jyske vestkyst og østkyst. De seks stationer skal være med til at danne et nordisk netværk af brintstationer. I Norge skal en tilsvarende vej løbe langs Norges sydkyst og i Sverige er der planer om en brintkorridor fra Gøteborg til København.
Ambitionen er et sammenhængende netværk fra Molde i nord langs kysten i Norge og Sverige og via de jyske færgehavne gennem Øst-/Vestjylland til Hamborg, hvor der i dag kører
brintbusser. (Foto viser en brint-tankstation i Hamborg).
De seks brint tankstationer i Jylland skal placeres der, hvor der er kompetencer inden for forskellige brint produktionsteknologier, med fokus på især vedvarende energikilder.
I USA og Japan findes der allerede adskillige brint
tankstationer og det er primært her bilproducenterne
afprøver deres køretøjer. NTN vil med netværket af brinttankstationer på tværs af landgrænser gøre området attraktivt for bilindustrien.
Næste konference i NTN afholdes i Stavanger 5.-6. oktober. Hydrogen Link projektet står foran sin afslutning, men der arbejdes på at skabe finansieringsmuligheder så projektet kan fortsætte.
lg
Det mener Nordisk Transportpolitisk Netværk (NTN), en EU-støttet organisation af nordiske amter og regioner. Fra Danmark deltager de seks jyske amter.
Netværket vil skabe en transportkorridor fra Norge/Sverige og ned gennem Jylland til Nordtyskland, som et alternativ til Øresunds- og Femern-forbindelserne. Korridoren skal tiltrække virksomheder der udvikler fremtidens brint-køretøjer.
Det såkaldte Hydrogen Link projekt under NTN fremlagde i sidste uge et konkret forslag til placering af seks tankstationer med brint langs den jyske vestkyst og østkyst. De seks stationer skal være med til at danne et nordisk netværk af brintstationer. I Norge skal en tilsvarende vej løbe langs Norges sydkyst og i Sverige er der planer om en brintkorridor fra Gøteborg til København.
Ambitionen er et sammenhængende netværk fra Molde i nord langs kysten i Norge og Sverige og via de jyske færgehavne gennem Øst-/Vestjylland til Hamborg, hvor der i dag kører
brintbusser. (Foto viser en brint-tankstation i Hamborg).
De seks brint tankstationer i Jylland skal placeres der, hvor der er kompetencer inden for forskellige brint produktionsteknologier, med fokus på især vedvarende energikilder.
I USA og Japan findes der allerede adskillige brint
tankstationer og det er primært her bilproducenterne
afprøver deres køretøjer. NTN vil med netværket af brinttankstationer på tværs af landgrænser gøre området attraktivt for bilindustrien.
Næste konference i NTN afholdes i Stavanger 5.-6. oktober. Hydrogen Link projektet står foran sin afslutning, men der arbejdes på at skabe finansieringsmuligheder så projektet kan fortsætte.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.