Lavere brotakster på Storebælt vil gavne samfunds-økonomien. Nuværende pris-struktur er utids-svarende, mener borgmestre i hele landet
100 borgmestre fra Jylland, Fyn og Sjælland har i dag sendt en opfordring til Trafikminister Flemming Hansen (K) om at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal se på taksterne for Storebæltsforbindelsen med friske øjne.
Brevet til ministeren blev afleveret til ministeren af borgmester i Odense, Anker Boye, næstformand for Trekantområdet Danmark og borgmester i Børkop, Leif Skov, samt borgmester i Slagelse, Lis Tribler. De 100 borgmestre kommer fra Tinglev Kommune i syd, over Struer i nord til København og Dragør i øst.
Den toldmur mellem Øst- og Vestdanmark, som broen udgør, er helt utidssvarende, mener borgmestrene.
- Siden Broforliget blev indgået i 1986, har økonomien på Storebæltsbroen udviklet sig langt over forventning. Men det store overskud bliver ikke udnyttet til at gennemføre de takstnedsættelser, som vil være til gavn for det danske samfund, skriver borgmestrene.
- Beregninger viser, at samfundsøkonomien forbedres ved at reducere eller helt fjerne taksterne. Hvis man gennemfører en mærkbar reduktion af transportomkostningerne på Storebælt, vil det give en vækst i den samfundsøkonomiske kage, mht. både flere arbejdspladser, øget indkomst, lavere varepriser og øget pendling, mener borgmestrene.
- Restgælden på broen skal naturligvis finansieres, men vi mener, den nuværende finansieringsmodel er forkert og forældet, siger borgmestrene.
lg
Brevet til ministeren blev afleveret til ministeren af borgmester i Odense, Anker Boye, næstformand for Trekantområdet Danmark og borgmester i Børkop, Leif Skov, samt borgmester i Slagelse, Lis Tribler. De 100 borgmestre kommer fra Tinglev Kommune i syd, over Struer i nord til København og Dragør i øst.
Den toldmur mellem Øst- og Vestdanmark, som broen udgør, er helt utidssvarende, mener borgmestrene.
- Siden Broforliget blev indgået i 1986, har økonomien på Storebæltsbroen udviklet sig langt over forventning. Men det store overskud bliver ikke udnyttet til at gennemføre de takstnedsættelser, som vil være til gavn for det danske samfund, skriver borgmestrene.
- Beregninger viser, at samfundsøkonomien forbedres ved at reducere eller helt fjerne taksterne. Hvis man gennemfører en mærkbar reduktion af transportomkostningerne på Storebælt, vil det give en vækst i den samfundsøkonomiske kage, mht. både flere arbejdspladser, øget indkomst, lavere varepriser og øget pendling, mener borgmestrene.
- Restgælden på broen skal naturligvis finansieres, men vi mener, den nuværende finansieringsmodel er forkert og forældet, siger borgmestrene.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.