
Hvorfor får byrådspolitikere kun 25 procent af det normale vederlag for at sidde i sammenlægningsudvalg, spørger Arne Toft (S)
Folketingsmedlem og tidligere borgmester i Arden Kommune, Arne Toft (S), finder det urimeligt at kommunalpolitikere, som både sidder i den "gamle" kommunalbestyrelse, og er valgt ind i det nye sammenlægningsudvalg, kun får et ekstra vederlag på 25 procent af den normale takst.
"Vil ministeren redegøre for, hvorfor de nye sammenlægningsudvalg skal aflønnes med 25 pct. (1.000-1.100 kr. pr. måned minus skat)?" spørger Arne Toft.
Han opfordrer også indenrigs- og sundhedsministeren til at indføre den samme regel for folketingspolitikere, så alle medlemmer af folketinget, som også er borgmestre, udvalgsformængd eller menige byrådsmedlemmer, kun for 25 procent af det oprindelige vederlag.
Slipper for at lægge budget
Lars Løkke Rasmussen (V) har svaret Arne Toft, at vederlags-reduktionen skal ses i sammenhæng med den samlede opgavebelastning politikere, der sidder i begge forsamlinger.
"I store linier kan man sige, at den gamle kommunalbestyrelse skal tage sig af driften af kommunen (myndighedsudøvelse osv.), mens sammenlægningsudvalget har til opgave at forberede sammenlægningen af de kommuner, der indgår i den nye kommune. I den forbindelse varetager sammenlægningsudvalget en række planlægnings- og udviklingsrelaterede opgaver, herunder bl.a. vedtagelsen af den nye kommunes budget for 2007, som den gamle kommunalbestyrelse slipper for i 2006. Baggrunden for den valgte vederlæggelse af et medlem, der i 2006 har dobbelthverv, er således, at opgavebelastningen skal ses samlet" svarer ministeren.
Fakta
Det faste vederlag for medlemskab af en kommunalbestyrelse udgør 59.159 kroner årligt - i 4 store kommuner dog 70.991 kroner årligt og i København 82.823 kroner årligt.
Det faste vederlag for medlemskab af et sammenlægningsudvalg er på samme beløb. Dog nedsættes vederlaget for politikere med dobbelthverv med 75 procent. Det samlede vederlag bliver således 73.948 kroner i kommuner med under 80.000 indbyggere.
lg
lg
"Vil ministeren redegøre for, hvorfor de nye sammenlægningsudvalg skal aflønnes med 25 pct. (1.000-1.100 kr. pr. måned minus skat)?" spørger Arne Toft.
Han opfordrer også indenrigs- og sundhedsministeren til at indføre den samme regel for folketingspolitikere, så alle medlemmer af folketinget, som også er borgmestre, udvalgsformængd eller menige byrådsmedlemmer, kun for 25 procent af det oprindelige vederlag.
Slipper for at lægge budget
Lars Løkke Rasmussen (V) har svaret Arne Toft, at vederlags-reduktionen skal ses i sammenhæng med den samlede opgavebelastning politikere, der sidder i begge forsamlinger.
"I store linier kan man sige, at den gamle kommunalbestyrelse skal tage sig af driften af kommunen (myndighedsudøvelse osv.), mens sammenlægningsudvalget har til opgave at forberede sammenlægningen af de kommuner, der indgår i den nye kommune. I den forbindelse varetager sammenlægningsudvalget en række planlægnings- og udviklingsrelaterede opgaver, herunder bl.a. vedtagelsen af den nye kommunes budget for 2007, som den gamle kommunalbestyrelse slipper for i 2006. Baggrunden for den valgte vederlæggelse af et medlem, der i 2006 har dobbelthverv, er således, at opgavebelastningen skal ses samlet" svarer ministeren.
Fakta
Det faste vederlag for medlemskab af en kommunalbestyrelse udgør 59.159 kroner årligt - i 4 store kommuner dog 70.991 kroner årligt og i København 82.823 kroner årligt.
Det faste vederlag for medlemskab af et sammenlægningsudvalg er på samme beløb. Dog nedsættes vederlaget for politikere med dobbelthverv med 75 procent. Det samlede vederlag bliver således 73.948 kroner i kommuner med under 80.000 indbyggere.
lg
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.