Virksomheder har svært ved at få overblik over, hvilke offentlige opgaver, der er i udbud. Et enigt Udbudsråd anbefaler nu, at annonceringerne samles på én fælles, central platform, oplyser Dansk Industri.
Fem milliarder kr. årligt i velfærdsgevinster. Så stort anslår organisationen effektiviseringspotentialet at være ved at samle annonceringen af offentlige udbud på én central platform.
Siden 2007 har landets kommuner været forpligtet til at annoncere alle indkøb af varer og tjenesteydelser til en værdi over 500.000 kr. Men annonceringspligten siger ikke noget om, hvor eller hvordan udbuddene skal annonceres. Når opgaverne annonceres, sker det typisk på kommunernes egne hjemmesider.
Private udbydere skal altså i princippet holde øje med 98 forskellige hjemmesider for at vide, hvilke kommunale opgaver, der er i udbud. Ifølge en ny undersøgelse oplever de private virksomheder, som byder på offentlige udbud, derfor ikke, at annonceringspligten har gjort det nemmere at byde på offentlige opgaver.
Det vil et enigt Udbudsråd nu lave om på ved at samle annonceringerne på én platform.
- Vi kan se et enormt potentiale ved at samle udbuddene ét sted. Markedet for annonceringer ligger på over 50 milliarder kr., og Konkurrencestyrelsens konkurrenceredegørelse viser, at myndighederne kan spare mellem 10 og 20 pct. på en øget konkurrence om de offentlige opgaver. Dertil kommer tilsvarende besparelser ved, at kommunerne annoncerer flere opgaver. Så der kan høstes store velfærdsgevinster ved at samle de offentlige udbud og skabe større konkurrence om de offentlige opgaver, siger chef for offentlig-privat Henrik Friis, DI.
Han peger på, at 60 pct. af virksomhederne i Udbudsrådets egen undersøgelse svarer, at det ville være lettere at finde frem til annonceringerne med en central løsning. Og mere end 45 pct. af virksomhederne svarer, at de ville byde på flere opgaver.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.