
Det var en skuffet børne- og undervisningsminister der denne uge kunne se de nye fraværstal for folkeskolen tikke ind. De er steget - i 2023-2024 var det knap 111.000 elever, som missede mere end 10 procent af undervisningen.
Men ministeren, Mattias Tesfaye (S), har en idé til at afhjælpe problemet.
Inden for den næste måned vil han invitere alle landets kommuner til at deltage i et "storskalaforsøg" med målrettet digital undervisning til de elever i folkeskolen, som har langvarigt fravær.
Det skal ske med henblik på at få sluset folk tilbage til den fysiske tilstedeværelse i ro og mag:
- Jeg tror ikke, at der findes en dansk kommune, der ikke river sig i håret over det her. Og over det stigende antal forældre, der får udbetalt tabt arbejdsfortjeneste, fordi de må blive hjemme ved deres børn, siger han.
Fireårigt projekt
Det bliver et fireårigt projekt, som kan modelleres på mange måder, alt efter hvad kommunen finder bedst.
Tesfaye forestiller sig eksempelvis, at en elev til en start kan sidde på sit værelse i få timer om ugen og modtage undervisning med nogle lærere, der har specialiseret sig i det.
I skoleåret 2023-2024 var det 21,6 procent af eleverne, som havde over 10 procent fravær. Det drejer sig om helt præcist 110.966 folkeskoleelever ud af i alt 513.857, en stigning på lidt over 7500 elever fra året før.
Samfundet har en pligt til at hjælpe børn med langvarigt fravær, siger Mattias Tesfaye.
- Det kan vi gøre bedre end i dag. Der er gode erfaringer med onlineundervisning.
Erfaringer fra Næstved
En af de erfaringer er gjort i Næstved. Her har Næstved Ungdomsskole et skoletilbud i dansk, matematik og engelsk. Det startede 1. januar 2024. Lige nu får cirka 30 elever onlineundervisning, men der er allerede indskrevet flere fra næste uge. Det er elever fra 6. til 9. klasse.
Der er to lærere og en pædagog ansat, tilbuddet er i gang hele ugen, og om torsdagen er der så tilbud om fysisk fremmøde, netop med henblik på indslusning.
Afdelingsleder Suzanne Tange Andersen siger, at der er tale om "30 individuelle historier", hvad angår årsagerne til det langvarige fravær.
- Men fælles for dem er, at det jo starter gradvist med en eller anden problematik. Det kan være en diagnose, det kan være angst, en flytning eller noget tredje. Der er mange forskellige årsager, men på en eller anden måde har de ikke trivedes, siger hun.
I gennemsnit er eleverne i onlineskolen i fire en halv måned. Men det varierer kraftigt. Nogle har været fraværende fra skolen et år, andre et par måneder. Fælles for alle er, at de ønsker at komme tilbage, siger Suzanne Tange Andersen.
Sluses tilbage
Siden forsøgets start er seks elever blevet sluset tilbage i skolen med tilbagemeldinger om, at alt er, som det skal være.
- Hele formålet med onlineundervisningen er tilbageslusning. Vi har også elever i deleordninger - to dage hos os og en dag i skolen eksempelvis. Der er 30 individuelle løsninger, siger hun.
Det er altså dette, ministeren vil udbrede til resten af landet.
- Eleverne skal være der så kort tid som muligt, men så lang tid, som det er nødvendigt. Det er vigtigt, at perspektivet er tilbagevenden til den almindelige klasse, siger Mattias Tesfaye.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.