
Kommuner, organisationer og regering vil hver sin vej i spørgsmålet om styrket ledelse af folkeskolerne
Mens der stort set er enighed om at folkeskolerne har behov for en mere klar og styrket skoleledelse, er organisationer, kommuner og regering langt fra enige om, hvordan ledelsen af skolerne styrkes.
Uenigheden kom tydeligt frem da Tænketanken om Nærdemokrati onsdag fremlagde sine anbefalinger til styrket nærdemokrati i de nye kommuner ved et møde i Vartov i København.
14 ud af 15 medlemmer af tænketanken mener at regeringen skal åbne mulighed for, at brugerbestyrelserne, i hvert fald på forsøgsbasis, kan overtage ansættelses-kompetencen.
- Vi bliver nødt til at indtænke borgeren, hvis vi skal styrke skoler og andre institutioner. Derfor har vi satset og fremlagt denne anbefaling. Vi ser det ikke som et valg mellem at styrke lederen eller bestyrelsen. Man kan sagtens forestille sig begge dele, siger Søren Møller,
formand for Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) og medlem af tænketanken.
Tænketanken er nedsat af indenrigs- og sundhedsministeren, og fremlagde i går en lang række anbefalinger til styrkelse af lokaldemokrati, brugerdemokrati og såkaldt procesdemokrati.
Det eneste forslag til en egentlig lovændring drejer sig om at give brugerbestyrelserne på både skoler og andre institutioner ret til at afskedige og ansætte personale, herunder lederen.
KL's repræsentant i tænketanken, borgmester Kurt Hockerup (K) har stemt imod anbefalingen. KL får på to sider i tænketankens redegørelse til indenrigs- og sundhedsministeren plads til at afvise ideen, med argumenter om at forslaget vil ødelægge kommunalpolitikernes muligheder at tage ansvar for kommunen som helhed, og at de mister styringsmuligheder. Desuden vil det være alt for kompliceret for skoler at håndtere afskedigelser af tjenestemænd.
I regeringen får ideen sandsynligvis heller ikke ben at gå på.
- Vi må også tage Globaliseringsrådets anbefalinger i betragtning. De har netop peget på at skolelederens kompetencer skal styrkes. På den ene side skal vi se hvor langt folkestyret kan strækkes, på den anden side skal vi fremme professionel ledelse. Mit grundsynspunkt i denne sag er, at vi skal styrke den faglige ledelse, siger indenrigs- og sunhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V).
Formand for tænketanken, borgmester Jørn Sørensen (R), mener at skolelederen allerede har tiltaget sig ledelses-kompetencen.
- 80 procent af alle ansættelser foretages allerede af skolelederen. Men en skoleleder skal stadig være garant for nogle mål, som kommunalpolitikerne sætter, siger Jørn Sørensen, som dermed støtter KL's mindretalsudtalelse.
Blandt de skarpeste kritikere af KL's afvisning er formanden for Skole og Samfund, Thomas Damkjær Pedersen:
- Jeg deler ikke KL's frygt for at dele kompetencen ud. Vi har talt om at styrke skoleledelsen i årevis. Alle savner mere skoleledelse, lige fra OECD og Globaliseringsrådet til KL. Men hvorfor har KL så ikke gjort noget ved det. Der er lagt en masse ting ud til brugerbestyrelser, men redskaberne er ikke fulgt med. Man behøver heller ikke at stække lederens personaleansvar. Man kunne sagtens forestille sig en model, hvor bestyrelsen ansætter lederen, som derefter ansætter sit personale, siger Thomas Damkjær Pedersen.
Undervisningsminister Bertel Haarder (V) er også modstander af at brugerbestyrelser får ansættelses-kompetence. Han vil i efteråret fremlægge regeringens egne planer for styrket ledelse på skolerne.
lg
Uenigheden kom tydeligt frem da Tænketanken om Nærdemokrati onsdag fremlagde sine anbefalinger til styrket nærdemokrati i de nye kommuner ved et møde i Vartov i København.
14 ud af 15 medlemmer af tænketanken mener at regeringen skal åbne mulighed for, at brugerbestyrelserne, i hvert fald på forsøgsbasis, kan overtage ansættelses-kompetencen.
- Vi bliver nødt til at indtænke borgeren, hvis vi skal styrke skoler og andre institutioner. Derfor har vi satset og fremlagt denne anbefaling. Vi ser det ikke som et valg mellem at styrke lederen eller bestyrelsen. Man kan sagtens forestille sig begge dele, siger Søren Møller,
formand for Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) og medlem af tænketanken.
Det eneste forslag til en egentlig lovændring drejer sig om at give brugerbestyrelserne på både skoler og andre institutioner ret til at afskedige og ansætte personale, herunder lederen.
KL's repræsentant i tænketanken, borgmester Kurt Hockerup (K) har stemt imod anbefalingen. KL får på to sider i tænketankens redegørelse til indenrigs- og sundhedsministeren plads til at afvise ideen, med argumenter om at forslaget vil ødelægge kommunalpolitikernes muligheder at tage ansvar for kommunen som helhed, og at de mister styringsmuligheder. Desuden vil det være alt for kompliceret for skoler at håndtere afskedigelser af tjenestemænd.
I regeringen får ideen sandsynligvis heller ikke ben at gå på.
- Vi må også tage Globaliseringsrådets anbefalinger i betragtning. De har netop peget på at skolelederens kompetencer skal styrkes. På den ene side skal vi se hvor langt folkestyret kan strækkes, på den anden side skal vi fremme professionel ledelse. Mit grundsynspunkt i denne sag er, at vi skal styrke den faglige ledelse, siger indenrigs- og sunhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V).
Formand for tænketanken, borgmester Jørn Sørensen (R), mener at skolelederen allerede har tiltaget sig ledelses-kompetencen.
- 80 procent af alle ansættelser foretages allerede af skolelederen. Men en skoleleder skal stadig være garant for nogle mål, som kommunalpolitikerne sætter, siger Jørn Sørensen, som dermed støtter KL's mindretalsudtalelse.
Blandt de skarpeste kritikere af KL's afvisning er formanden for Skole og Samfund, Thomas Damkjær Pedersen:
- Jeg deler ikke KL's frygt for at dele kompetencen ud. Vi har talt om at styrke skoleledelsen i årevis. Alle savner mere skoleledelse, lige fra OECD og Globaliseringsrådet til KL. Men hvorfor har KL så ikke gjort noget ved det. Der er lagt en masse ting ud til brugerbestyrelser, men redskaberne er ikke fulgt med. Man behøver heller ikke at stække lederens personaleansvar. Man kunne sagtens forestille sig en model, hvor bestyrelsen ansætter lederen, som derefter ansætter sit personale, siger Thomas Damkjær Pedersen.
Undervisningsminister Bertel Haarder (V) er også modstander af at brugerbestyrelser får ansættelses-kompetence. Han vil i efteråret fremlægge regeringens egne planer for styrket ledelse på skolerne.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.