
Sommerens forsinkelser og aflysninger af S-tog øger problemet. Flere mennesker tager bilen og sætter dermed en større prop i den flaskehals som mo-torvejen er, vurderer borgmester i Køge og formand for København Syd samarbejdet Torben Hansen (S):
- Der er taget mange gode initiativer i form af samarbejde om parker-og-rejs anlæg ved Køge og Ølby stationer, og indenfor de senere år er rejsetiden sat ned mellem Køge og København. Men jeg må konstatere at det nu går den gale vej. Det er utilfredsstillende, at staten ikke vægter attraktive kollektive trafikforbindelser til de hundredetusinder af mennesker, som pendler i hovedstadsområdet.
Vi har derfor tre krav, som kan medvirke til at få folk tilbage i S-togene og gøre køerne mindre på vejene:
- Genopret hurtig og sikker s-togsdrift gennem investeringer i og renovering af infrastrukturen
- God og klar information - så det ikke er usikkerheden, der flytter folk fra togene
- Etabler et overhalingsspor på Køgebugtbanen, så rejsetiden mellem Køge og København kan komme ned under 30 minutter
Fakta:
Køgebugtbanen er Danmarks travleste S-togslinie
I 2003 brugte 64.000 passager hver dag Køgebugtbanen
Alene Ishøj Station har 28.000 passagerer til hverdag
De mange passagerer spildte i 2003 180.000 timer på forsinkelser. Tallet må forventes at blive større i 2005
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.