Kommunen forventer at spare i alt 2,3 mio. kr. over de fire år, som rammeaftalen løber
ESBJERG: 250 af de biler, som Esbjerg Kommune i dag råder over, er rent teknisk ikke kommunens egne. De er leasede, og det er en løsning, der passer kommunen godt.
Ifølge økonomichef Kurt Knippel fra Esbjerg Kommune viser beregninger, at kommunen i 2009 sparer ca. 750.000 kr. ved at benytte SKI’s rammeaftale om 'operationel leasing'. Når aftalen er fuldt gennemført i 2012, vil kommunens besparelse være nået op på 2,3 mio. kr. Penge, der i stedet kan bruges på andre områder.
- Leasingaftalen giver os økonomisk overblik og sikkerhed for, at vi i en periode har de biler af den standard, vi har behov for, siger Kurt Knippel.
Da den nye Esbjerg Kommune blev dannet af Ribe, Bramming og Esbjerg ved kommunalreformen i 2007, skulle aftalerne om de tre oprindelige kommuners bilpark gennemgås.
Overblik over bilparken
I første omgang bad kommunen selskabet Leaseplan om at samarbejde om at lave en kortlægning af kommunens eksisterende bilpark, der også omfattede biler fra de tidligere amtsinstitutioner, som nu var blevet kommunale. Hermed fik man et overblik over bilparkens størrelse, alder og egenskaber.
Sparede tid
- Det stod herefter klart, at vi skulle ud i et EU-udbud, hvis vi ville opdatere vores bilpark, så den var både sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt up-to-date, fortæller Kurt Knippel.
På grund af blandt andet tidsfaktoren vurderede kommunen, at man på bundlinjen ville få mest ud af at slippe for selv at gå i EU-udbud og mini-udbud. I stedet gik kommunen direkte efter at benytte en af SKI’s aftaler, hvor udbudsforpligtelsen allerede er håndteret.
- Vores indkøbschef var i tæt kontakt med SKI og med kolleger fra andre kommuner, der havde prøvet det samme. Vi nåede frem til, at delaftalen 'operationel leasing af motorkøretøjer' under SKI’s rammeaftale for biler og reservedele var den rette for os, siger Kurt Knippel.
Esbjerg valgte Kommune Leasing A/S i samarbejde med Leaseplan som deres leverandør.
Operationel leasing
Operationel leasing er en type leasing, der i princippet betyder, at al risiko er hos leasinggiver – altså leasingselskabet.
Leasinggiver køber og beholder ejendomsretten over bilen i hele perioden og overtager også bilen ved leasingperiodens udløb.
I aftalen indgår også en serviceaftale. Den indebærer, at leasingselskabet sørger for de løbende reparationer, der måtte være på kommunens biler.
Samtidig har Esbjerg Kommune lavet den aftale, at leasingselskabet har overtaget de eksisterende biler i Esbjerg. De eksisterende biler kobles kun på den operationelle del af leasingen, og først når de skal udskiftes indgår de fuldt ud i pakken.
Det er altså planen, at alle biler med tiden skal ejes af LeasePlan/Kommune Leasing A/S. Men med den alder kommunens bilpark har, kan der gå helt op til syv–otte år, før det er nået.
For at følge aftalen har Esbjerg Kommune besluttet at opbygge en intern organisation til håndteringen af de operationelle leasingaftaler.
Nemt og overskueligt
- Vi har udpeget en række kontaktpersoner i de enkelte afdelinger, som forestår den direkte kontakt til leasingselskabet ved køb og salg af biler, fakturering mv. Alle bestillinger af nye biler skal gå gennem disse kontaktpersoner. De får også ansvaret for den løbende opfølgning på områdets respektive biler, så vi hele tiden har et overblik over bilernes samlede økonomi, antal kørte km., biler i ordre, udskiftningsplan mv., fortæller Kurt Knippel.
Han vurderer hele forløbet som meget tilfredsstillende.
- Det har været nemt, smidigt og overskue-ligt at handle på en SKI-aftale, ligesom tidsperspektivet jo heller ikke skal underkendes. Tid er penge. Og så ser jeg også SKI som en form for garanti for, at de leverandører, man vælger, er i orden, siger Kurt Knippel.
Ifølge økonomichef Kurt Knippel fra Esbjerg Kommune viser beregninger, at kommunen i 2009 sparer ca. 750.000 kr. ved at benytte SKI’s rammeaftale om 'operationel leasing'. Når aftalen er fuldt gennemført i 2012, vil kommunens besparelse være nået op på 2,3 mio. kr. Penge, der i stedet kan bruges på andre områder.
- Leasingaftalen giver os økonomisk overblik og sikkerhed for, at vi i en periode har de biler af den standard, vi har behov for, siger Kurt Knippel.
Da den nye Esbjerg Kommune blev dannet af Ribe, Bramming og Esbjerg ved kommunalreformen i 2007, skulle aftalerne om de tre oprindelige kommuners bilpark gennemgås.
Overblik over bilparken
I første omgang bad kommunen selskabet Leaseplan om at samarbejde om at lave en kortlægning af kommunens eksisterende bilpark, der også omfattede biler fra de tidligere amtsinstitutioner, som nu var blevet kommunale. Hermed fik man et overblik over bilparkens størrelse, alder og egenskaber.
Sparede tid
- Det stod herefter klart, at vi skulle ud i et EU-udbud, hvis vi ville opdatere vores bilpark, så den var både sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt up-to-date, fortæller Kurt Knippel.
På grund af blandt andet tidsfaktoren vurderede kommunen, at man på bundlinjen ville få mest ud af at slippe for selv at gå i EU-udbud og mini-udbud. I stedet gik kommunen direkte efter at benytte en af SKI’s aftaler, hvor udbudsforpligtelsen allerede er håndteret.
- Vores indkøbschef var i tæt kontakt med SKI og med kolleger fra andre kommuner, der havde prøvet det samme. Vi nåede frem til, at delaftalen 'operationel leasing af motorkøretøjer' under SKI’s rammeaftale for biler og reservedele var den rette for os, siger Kurt Knippel.
Esbjerg valgte Kommune Leasing A/S i samarbejde med Leaseplan som deres leverandør.
Operationel leasing
Operationel leasing er en type leasing, der i princippet betyder, at al risiko er hos leasinggiver – altså leasingselskabet.
Leasinggiver køber og beholder ejendomsretten over bilen i hele perioden og overtager også bilen ved leasingperiodens udløb.
I aftalen indgår også en serviceaftale. Den indebærer, at leasingselskabet sørger for de løbende reparationer, der måtte være på kommunens biler.
Samtidig har Esbjerg Kommune lavet den aftale, at leasingselskabet har overtaget de eksisterende biler i Esbjerg. De eksisterende biler kobles kun på den operationelle del af leasingen, og først når de skal udskiftes indgår de fuldt ud i pakken.
Det er altså planen, at alle biler med tiden skal ejes af LeasePlan/Kommune Leasing A/S. Men med den alder kommunens bilpark har, kan der gå helt op til syv–otte år, før det er nået.
For at følge aftalen har Esbjerg Kommune besluttet at opbygge en intern organisation til håndteringen af de operationelle leasingaftaler.
Nemt og overskueligt
- Vi har udpeget en række kontaktpersoner i de enkelte afdelinger, som forestår den direkte kontakt til leasingselskabet ved køb og salg af biler, fakturering mv. Alle bestillinger af nye biler skal gå gennem disse kontaktpersoner. De får også ansvaret for den løbende opfølgning på områdets respektive biler, så vi hele tiden har et overblik over bilernes samlede økonomi, antal kørte km., biler i ordre, udskiftningsplan mv., fortæller Kurt Knippel.
Han vurderer hele forløbet som meget tilfredsstillende.
- Det har været nemt, smidigt og overskue-ligt at handle på en SKI-aftale, ligesom tidsperspektivet jo heller ikke skal underkendes. Tid er penge. Og så ser jeg også SKI som en form for garanti for, at de leverandører, man vælger, er i orden, siger Kurt Knippel.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.