Gentofte lancerer som første kommune i landet en digital adgang til alle daginstitutioner i kommunen
GENTOFTE: Gentofte Kommune har udviklet en moderne digital adgang til alle kommunens børnehaver og vuggestuer, oplyser kommunen.
Den nye BørneGenvej gør livet lettere for både pædagoger og forældre og betyder, at forældrene fremover kan følge med i livet på barnets institution over internettet. BørneGenvej giver forældrene mulighed for at se billeder og tegninger og få praktisk information, når de har tid og lyst.
- Systemet er udviklet til at være et pædagogisk redskab og er meget nemt at bruge. Derfor kan pædagogerne arbejde med det sammen med børnene og for eksempel lægge fotos fra dagens aktiviteter på, siger Torben H.D. Petersen, direktør for Børn og Forebyggelse og fortsætter:
Tre institutioner begynder
- Pædagogerne kommer til at bruge langt mindre tid på at gentage praktiske informationer og lave administrativt arbejde. Dvs. når forældre skal tilmelde sig forældremøder eller få beskeder om børnefødselsdage osv., foregår det via BørneGenvej. Forældrene kan omvendt, når de har tid, og sammen med børnene, se på billeder og få den information, som de dårligt har tid til, når de henter barnet.
BørneGenvej er udviklet som en del af den personlige digitale service Genvej i kommunen. Alle borgere i kommunen kan få en digital signatur, der giver adgang til Genvej og en lang række digitale løsninger, bl.a. pasbestilling, barnets skoleskema, sms fra skoletandlægen osv.
BørneGenvej tilsluttes alle kommunens 74 daginstitutioner i løbet af 2009 og 2010. Foreløbig er tre institutioner i gang med et pilotprojekt og endnu seks pilot-institutioner følger i november måned.
Det kan forældrene bl.a. på BørneGenvej:
• se oversigt over institutionens aktiviteter, fotos af
børnene og deres tegninger
• se beskeder om forældremøder, institutionens udflugter, madplaner eller andre praktiske oplysninger
• tilmelde sig arrangementer og give besked om ferie og sygdom
Den nye BørneGenvej gør livet lettere for både pædagoger og forældre og betyder, at forældrene fremover kan følge med i livet på barnets institution over internettet. BørneGenvej giver forældrene mulighed for at se billeder og tegninger og få praktisk information, når de har tid og lyst.
- Systemet er udviklet til at være et pædagogisk redskab og er meget nemt at bruge. Derfor kan pædagogerne arbejde med det sammen med børnene og for eksempel lægge fotos fra dagens aktiviteter på, siger Torben H.D. Petersen, direktør for Børn og Forebyggelse og fortsætter:
Tre institutioner begynder
- Pædagogerne kommer til at bruge langt mindre tid på at gentage praktiske informationer og lave administrativt arbejde. Dvs. når forældre skal tilmelde sig forældremøder eller få beskeder om børnefødselsdage osv., foregår det via BørneGenvej. Forældrene kan omvendt, når de har tid, og sammen med børnene, se på billeder og få den information, som de dårligt har tid til, når de henter barnet.
BørneGenvej er udviklet som en del af den personlige digitale service Genvej i kommunen. Alle borgere i kommunen kan få en digital signatur, der giver adgang til Genvej og en lang række digitale løsninger, bl.a. pasbestilling, barnets skoleskema, sms fra skoletandlægen osv.
BørneGenvej tilsluttes alle kommunens 74 daginstitutioner i løbet af 2009 og 2010. Foreløbig er tre institutioner i gang med et pilotprojekt og endnu seks pilot-institutioner følger i november måned.
Det kan forældrene bl.a. på BørneGenvej:
• se oversigt over institutionens aktiviteter, fotos af
børnene og deres tegninger
• se beskeder om forældremøder, institutionens udflugter, madplaner eller andre praktiske oplysninger
• tilmelde sig arrangementer og give besked om ferie og sygdom
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.