Mens mange politikere har kritiseret jobcentrene for kun at have tilbudt 25 pct. af de ledige et job, er KL-formand Erik Fabrin (V), godt tilfreds
23. APR 2007 16.09
- Alle, der har prøvet at flytte, ved, at det kan tage noget tid at komme ud af flyttekasserne. Her er det ikke bare en familie, der er flyttet, men op til seks-syv kommuner og AF, der er flyttet sammen, udtaler Fabrin.
- På den baggrund er det ikke så dårligt, at 25 % af de ledige er blevet tilbudt et job i den sidste måned. Slet ikke når man tager i betragtning, at det rent faktisk er fået fremad siden sidste år, hvor det var 20 %, der var blevet tilbudt et job.
Det siger KL?s formand Erik Fabrin i en kommentar til en undersøgelse, der ifølge Ugebrevet A4 i dag viser, at de ledige ikke er tilfredse med servicen i landets jobcentre.
På rette spor
- Vores indtryk i KL er klart, at jobcentrene er på rette spor. Fusionen med AF er faktisk gået fint langt de fleste steder, selv om det selvfølgelig godt kan blive bedre.
Han ser desuden en stor udfordring i, at mange ledige ikke har de faglige og sociale kompetencer, som virksomhederne efterspørger.
- Hvis en ledig ikke har de rette kompetencer, kan jobcenteret ikke sende vedkommende ud til et ledigt job. I så fald vil det være sidste gang, at den virksomhed henvender sig til jobcenteret for at få hjælp til rekruttering. Og det vil gøre det sværere for os at hjælpe de ledige.
Forenklede regler
- Løsningen er, at virksomheder og jobcentre bliver bedre til at afklare forventningerne til hinanden. Men hvis de ledige ikke har de rette kvalifikationer, kan det f.eks. kræve, at den ledige, virksomheden og kommunen sætter sig sammen og aftaler, hvordan den lediges kompetencer kan udvikles ? og det sker altså ikke fra den ene dag til den anden.
Han peger også på, at jobcentrene er overbebyrdede med bureaukrati og bl.a. har fået til opgave at implementere en række meget komplicerede regler som en del af velfærdsaftalen, som Folketinget sidste år vedtog med ikrafttrædelse den 1. marts.
- KL har derfor store forventninger til, at et fælles projekt med Beskæftigelsesministeriet og Finansministeriet om regelforenkling fører til en betydelig forenkling af lovgivningen og de administrative byrder, så medarbejderne kan koncentrere sig om at få folk i arbejde, siger Erik Fabrin.
- På den baggrund er det ikke så dårligt, at 25 % af de ledige er blevet tilbudt et job i den sidste måned. Slet ikke når man tager i betragtning, at det rent faktisk er fået fremad siden sidste år, hvor det var 20 %, der var blevet tilbudt et job.
Det siger KL?s formand Erik Fabrin i en kommentar til en undersøgelse, der ifølge Ugebrevet A4 i dag viser, at de ledige ikke er tilfredse med servicen i landets jobcentre.
På rette spor
- Vores indtryk i KL er klart, at jobcentrene er på rette spor. Fusionen med AF er faktisk gået fint langt de fleste steder, selv om det selvfølgelig godt kan blive bedre.
Han ser desuden en stor udfordring i, at mange ledige ikke har de faglige og sociale kompetencer, som virksomhederne efterspørger.
- Hvis en ledig ikke har de rette kompetencer, kan jobcenteret ikke sende vedkommende ud til et ledigt job. I så fald vil det være sidste gang, at den virksomhed henvender sig til jobcenteret for at få hjælp til rekruttering. Og det vil gøre det sværere for os at hjælpe de ledige.
Forenklede regler
- Løsningen er, at virksomheder og jobcentre bliver bedre til at afklare forventningerne til hinanden. Men hvis de ledige ikke har de rette kvalifikationer, kan det f.eks. kræve, at den ledige, virksomheden og kommunen sætter sig sammen og aftaler, hvordan den lediges kompetencer kan udvikles ? og det sker altså ikke fra den ene dag til den anden.
Han peger også på, at jobcentrene er overbebyrdede med bureaukrati og bl.a. har fået til opgave at implementere en række meget komplicerede regler som en del af velfærdsaftalen, som Folketinget sidste år vedtog med ikrafttrædelse den 1. marts.
- KL har derfor store forventninger til, at et fælles projekt med Beskæftigelsesministeriet og Finansministeriet om regelforenkling fører til en betydelig forenkling af lovgivningen og de administrative byrder, så medarbejderne kan koncentrere sig om at få folk i arbejde, siger Erik Fabrin.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.