
Ansatte på skoler og i ældreplejen nedslides af pres mod deres faglighed
Når man i det daglige bliver nødt til at tilsidesætte sine faglige normer, slider det hårdt på psyken, viser ny undersøgelse. Knap 80 procent af skolernes ansatte angiver, at det slider på psyken at måtte se bort fra de faglige standarder. Og samme budskab lyder fra op imod 70 procent af de ansatte i daginstitutioner og kommunale serviceafdelinger.
Det viser undersøgelsen "Udvikling af attraktive arbejdspladser", der er foretaget af KL og FTF i tæt samarbejde med Holstebro Kommune, skriver FTF?s blad Resonans.
Undersøgelsen er gennemført for at få mere viden om, hvad medarbejderne mener giver et godt arbejdsmiljø, og der indgår fire typer af arbejdspladser i undersøgelsen: Skoler, daginstitutioner, kommunens helseafdeling og kommunens arbejdsmarkedsafdeling.
Uvis fremtid
Fælles for alle faggrupper er, at arbejdstempo og tidspres anses for den største skurk ? men også at presset på de faglige normer og kvaliteten af arbejdet er næsten lige så belastende for det psykiske arbejdsmiljø. Herefter kommer blandt andet "uvis fremtid", "manglende information" og ledelsens påvirkning.
De ansatte på skolerne stikker ud ved massivt at påpege tilsidesættelse af faglige normer som en hyppig årsag til nedslidning. Tæt ved 80 procent peger på faglig normløshed som den værste nedslidningsfaktor - kun overgået med et par procentpoint af arbejdstempo og tidspres.
Meningsfuldt arbejde på skolen
Til gengæld viser undersøgelsen, at der for de ansatte på skoleområdet i højere grad end på de andre områder er sammenhæng mellem ønsket om et meningsfyldt arbejde og virkeligheden: 42 procent af de ansatte på skolerne mener, at der i høj grad er en sådan overensstemmelse, mens det kun gælder 28 procent af de ansatte i ældreplejen.
/mel
Det viser undersøgelsen "Udvikling af attraktive arbejdspladser", der er foretaget af KL og FTF i tæt samarbejde med Holstebro Kommune, skriver FTF?s blad Resonans.
Undersøgelsen er gennemført for at få mere viden om, hvad medarbejderne mener giver et godt arbejdsmiljø, og der indgår fire typer af arbejdspladser i undersøgelsen: Skoler, daginstitutioner, kommunens helseafdeling og kommunens arbejdsmarkedsafdeling.
Uvis fremtid
Fælles for alle faggrupper er, at arbejdstempo og tidspres anses for den største skurk ? men også at presset på de faglige normer og kvaliteten af arbejdet er næsten lige så belastende for det psykiske arbejdsmiljø. Herefter kommer blandt andet "uvis fremtid", "manglende information" og ledelsens påvirkning.
De ansatte på skolerne stikker ud ved massivt at påpege tilsidesættelse af faglige normer som en hyppig årsag til nedslidning. Tæt ved 80 procent peger på faglig normløshed som den værste nedslidningsfaktor - kun overgået med et par procentpoint af arbejdstempo og tidspres.
Meningsfuldt arbejde på skolen
Til gengæld viser undersøgelsen, at der for de ansatte på skoleområdet i højere grad end på de andre områder er sammenhæng mellem ønsket om et meningsfyldt arbejde og virkeligheden: 42 procent af de ansatte på skolerne mener, at der i høj grad er en sådan overensstemmelse, mens det kun gælder 28 procent af de ansatte i ældreplejen.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.