Bogen har netop modtaget KLs innovationspris som det mest innovative kommunale projekt.
Dagligt er der overskrifter i medierne om problemer i den danske folkeskole, og bogens ærinde er da heller ikke at negligere de udfordringer, folkeskolen står over for.
Et spark bagi
Bogen ønsker derimod at vise, at folkeskolens hverdag alligevel fungerer på trods af problemerne, men også at give kommunerne, lærerne og lokalpolitikerne et spark bagi og en opfordring om at holde op med at klynke og selv komme i gang med at sætte folkeskolens dagsorden:
- Der er så mange muligheder for at involvere folkeskolens aktører i arbejdet med at skabe en bedre folkeskole. Kommunerne og dermed de ansatte skal gå i dialog med kritikerne, erkende problemerne men også imødegå urimelig kritik med fortællinger om det modsatte, fortæller den ene af bogens forfattere Mette Krogh, som er projektleder.
Bogens forfattere vælger at tage ordet ’branding’ i deres mund, men det er ikke et begreb, de giver meget for, hvis ikke kommunerne sætter troværdighed bag begrebet:
- Man skal ikke påstå, at man har verdens bedste folkeskole, hvis man ikke kan dokumentere det. Folkeskolens image kan ikke reddes ved dyre reklamekampagner og smarte ord. I stedet skal vi have forældre, lærere, elever og politikere til at fungere som troværdige ambassadører for folkeskolen. Det er et langt sejt træk, men vi tror på, at det er det eneste, der hjælper, lyder det fra bogens anden forfatter Henning Risager, der er børne- og kulturdirektør.
Det er ikke kun folkeskolen, der er i fokus. Krogh og Risager opstiller i bogen den første model for kommunal storytelling, der er set i Danmark. For også ældreområdet, socialområdet etc. trænger til, at kommunerne gør en større indsats for et bedre image:
- Vi håber at give kommunerne en fornemmelse af, at det bare er at komme i gang og ikke gøre det hele sværere end højst nødvendigt”, siger Mette Krogh.
Folkeskolens Fantastiske Fortællinger er netop udkommet på forlaget Kommune Information.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.