Han mener, at folkeskolen kan organisere sig ud af en del af problemerne med forstyrrende børn, skriver Berlingske Tidende.
- Vi er nødt til at diskutere, om vi vil acceptere, at vi udskiller flere og flere fra vores fælles folkeskole, siger Bjarne Nielsen.
- Siden 1969 har vi haft visionen om skolen for alle. Det vil vi aldrig nå helt, men vi har pligt til at arbejde frem mod det.
Men udviklingen går modsat. Siden midten af 1990erne er der sket en fordobling i antallet af børn, der udskilles fra den almindelige undervisning i folkeskolen, oplyser professor i specialpædagogik Niels Egelund.
I skoleåret 2006/2007 gik 3,8 procent af eleverne i specialskoler eller -klasser.
- Vi har aldrig nogensinde i danmarkshistorien ekskluderet flere børn fra folkeskolen, end vi gør i dag, siger Niels Egelund.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.