
GLADSAXE: Lydbølgerne gik ifølge Gladsaxe Kommune højt på et borgermøde som Vejdirektoratet havde inviteret til torsdag aften, om den planlagte udvidelse af Motorring 3.
Her fremlagde Gladsaxes borgmester Trine Græse (S) sine synspunkter om projektet til lyden af ægte trafikstøj og et støjkort over Gladsaxe som bagtæppe. Ifølge borgmesteren ligger halvdelen af Gladsaxes boliger i områder, hvor støjen overstiger Miljøstyrelsens grænseværdier for, hvornår støj kan påvirke helbred og trivsel.
Det bliver ikke bedre af en udvidelse af Motorring 3, men Vejdirektoratet forventer modsat, at udvidelsen ikke vil medføre mere støj. Derfor vil man heller ikke give kommunen penge til støjbekæmpelse.
Alene de seneste 10 år er antallet af biler ca. fordoblet i hovedstaden skriver kommunen, og forventningen er, at det tal stiger med seks til otte procent hvert år. I samme periode er støjen steget med 30 procent.
- For mig lyder det i bund og grund som om, at hele projektet er en, stor lappeløsning. De nuværende støjværn er forældede, og der er generelt brug for at tænke i helt nye og permanente løsninger til at bekæmpe motorvejsstøjen i de tætbeboede byområder. Enten skal motorvejene graves ned, overdækkes, eller også skal de ændres til byveje med en hastighed på 50 kilometer i timen, siger Trine Græse.
lal
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.