Offentlige myndigheder skal købe grønnere biler
Når offentlige myndigheder skal have nye biler til hjemmeplejen eller nye busser, falder valget ofte på den billigste løsning. Men fremover skal staten og kommuner i højere grad vælge de mest miljøvenlige set over hele køretøjets levetid. Det blev resultatet af det direktiv, som parlamentet vedtog onsdag i Strasbourg.
Direktivet kommer blandt andet til at betyde, at offentlige myndigheder enten skal stille specifikke krav i udbudsmaterialet til køretøjets energiforbrug og miljøegenskaber, eller skal bruge en metode til at prissætte køretøjets CO2- og partikeludledning, så et grønt køretøj i realiteten bliver billigere end et mere svinende et af slagsen.
- Erfaringerne fra Danmark er, at hvis ikke der skabes faste rammer for grønne indkøb, bliver det ved snakken. De offentlige myndigheder vælger det billigste tilbud og ikke det grønneste. Derfor er betænkningen her så vigtig, siger medlem af miljøudvalget i Europa-Parlamentet Margrete Auken (SF), der har været ordfører for Den Grønne Gruppe på betænkningen.
Hvert år køber de offentlige myndigheder i de 27 medlemslande i alt 110.000 personbiler, 110.000 varebiler, 35.000 lastbiler og 17.000 busser, og det er disse indkøb som de nye regler vil gøre mere miljøvenlige.
- På den her måde kan kommuner og stat se i kroner og ører, hvad en lastbils CO2-udledning og partikeludslip koster, og når miljøbelastningen regnes med, vil den billigste bil sjældent være den billigste, siger Margrete Auken.
Det nye direktiv træder endeligt i kraft den 1. januar 2012.
Direktivet kommer blandt andet til at betyde, at offentlige myndigheder enten skal stille specifikke krav i udbudsmaterialet til køretøjets energiforbrug og miljøegenskaber, eller skal bruge en metode til at prissætte køretøjets CO2- og partikeludledning, så et grønt køretøj i realiteten bliver billigere end et mere svinende et af slagsen.
- Erfaringerne fra Danmark er, at hvis ikke der skabes faste rammer for grønne indkøb, bliver det ved snakken. De offentlige myndigheder vælger det billigste tilbud og ikke det grønneste. Derfor er betænkningen her så vigtig, siger medlem af miljøudvalget i Europa-Parlamentet Margrete Auken (SF), der har været ordfører for Den Grønne Gruppe på betænkningen.
Hvert år køber de offentlige myndigheder i de 27 medlemslande i alt 110.000 personbiler, 110.000 varebiler, 35.000 lastbiler og 17.000 busser, og det er disse indkøb som de nye regler vil gøre mere miljøvenlige.
- På den her måde kan kommuner og stat se i kroner og ører, hvad en lastbils CO2-udledning og partikeludslip koster, og når miljøbelastningen regnes med, vil den billigste bil sjældent være den billigste, siger Margrete Auken.
Det nye direktiv træder endeligt i kraft den 1. januar 2012.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.