
Sådan kalder KL-formand Erik Fabrin (V) et lovforslag fra Socialministeriet om friplejeboliger.
- Et frit valg med forskelsbehandling, en ekstraregning til skatteyderne og øget administrationen i kommunerne. Det tegner til at blive konsekvenserne af et helt usædvanligt mislykket lovforslag fra Socialministeriet om friplejeboliger, siger Erik Fabrin.
Leverandører kan slippe letter
Han mener, at det frie valg med det nuværende forslag ikke bliver rigtig frit for den enkelte borger, fordi leverandørerne af friplejeboliger får mulighed for at slippe for borgere med komplekse behov ? også selvom friplejeboligen er borgerens ønskebolig.
En leverandør af friplejeboliger kan nøjes med at lade sig certificere til kun at levere personlig og praktisk hjælp døgnet rundt. Den private leverandør kan så koncentrere sig om de mindst plejekrævende ældre og dermed fravælge de svageste, som kommunen skal tage sig af, forudser Fabrin.
Dyrt for skatteyderne
- Forslaget bliver dyrt for skatteyderne. Kommunerne bliver nødt til at oparbejde en overkapacitet, så de kan tage sig af borgere, som bliver for svage til at være i en friplejebolig, siger Fabrin.
Oven i købet kan skatteyderne i en kommune, hvor der placeres friplejeboliger, komme til at betale for frit valg til borgere fra andre kommuner. Det skyldes, at det er den kommune, hvor friplejeboligerne ligger, der skal betale for fællesarealer ved friplejeboliger og ikke den kommune, hvor borgeren kommer fra.
Borgeren må selv bidrage
- Et friere valg er et gode, som den enkelte bruger selv bør være med til at dække merudgifterne til, hvis man ønsker at gøre brug af det - ligesom med friskolerne. Her dækker kommunen hovedparten, mens man selv skal betale 10 procent. Der bør indføres en lignende ordning for friplejeboliger, mener Erik Fabrin.
103 paragraffer
Med 99 sider og 103 paragraffer og et kommende antal bekendtgørelser er lovforslaget omfattende og komplekst.
Desuden indebærer forslaget ifølge Fabrin, at der skal opbygges et helt nyt system ? et såkaldt nationalt Plejebehovs Relateret Modulsystem (PRM-system), som skal anvendes til at konvertere kommunernes visitationer til betalinger til leverandørerne af friplejeboliger.
- Det lyder snørklet ? og det bliver snørklet, siger Fabrin.
Han konkluderer, at lovforslaget simpelthen ikke duer.
- Friplejeboligerne bør fritstilles som uafhængige og selvforsynende enheder, så borgerne sikres et reelt frit valg. Kommunerne bør ikke belastes økonomisk af noget, man ingen indflydelse selv har på. Og så bør kommunerne få samme mulighed som leverandørerne af friplejeboliger for at tilbyde tilkøbsydelser. Ellers bliver der tale om konkurrenceforvridning, siger Erik Fabrin.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.