
Antallet af timelønnede vikarer i folkeskolen er steget markant siden 2014, og har - fraset coronaårene - ligget på et højt, stabilt niveau.
Det kan mærkes i klasselokalerne. I en ny undersøgelse blandt lærerne svarer to tredjedele, at deres elever typisk har tre eller flere vikarer i løbet af med måned.
Og det har konsekvenser. Et stort flertal af lærerne oplever nemlig, at det høje vikarniveau giver mere uro i klassen, og at eleverne får en dårligere faglig udvikling og dårligere trivsel.
- Vikarerne er ofte unge mennesker, der utvivlsomt gør deres bedste og påtager sig en stor og vigtig opgave. Men det er bare ikke det samme som en uddannet lærer, der kender eleverne, har viden om og erfaring med undervisning - og med at arbejde med trivslen i klassen, siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening.
Fleksibilitet og tid
Gordon Ørskov Madsen efterlyser mere tid og fleksibilitet, så de faste undervisere på skolen har bedre mulighed for at dække ind for hinanden.
- Og så skal arbejdsmiljøet altså forbedres markant på skolerne. Vi ser alt for mange både nyuddannede og erfarne folkeskolelærere smide håndklædet i ringen, fordi de er sat i nogle rammer, de ikke kan lykkes i – og så fravælger de jobbet i folkeskolen og behovet for vikarer stiger, siger han og fortsætter:
- Vi skal derfor investere i skolerne, lærerne, trivselsarbejdet og den gode undervisning. I alt det, der kommer vores børn og unge til gode.
Så mange forskellige vikarer møder eleverne typisk i løbet af en måned:
- 0: 5 pct.
- 1: 8 pct
- 2: 20 pct.
- 3: 25 pct.
- 4: 24 pct.
- 5: 12 pct.
- 6: 3 pct.
- 7 eller flere: 4 pct.
Kilde: Danmarks Lærerforening
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.