- Hårrejsende læsning, siger Socialpædagogernes næstformand Benny Andersen.
Det er økonomien der tæller tungest, når kommunale sagsbehandlere skal afgøre om et barn skal fjernes fra hjemmet eller ej. Det er en af hovedkonklusionerne i en rapport om Århus Kommunes anbringelsespolitik, som bliver offentliggjort i dag.
Rapporten, der er udarbejdet af lektor Karin Kildedal, er en del af Århus Kommunes handlingsplan i kølvandet på sagen om 'Mors lille dreng'-udsendelserne. Samtidig har BDO Kommunernes revision a/s gennemført en redegørelse af den kommunale indsats og sagsbehandlingen i den konkrete sag og Center for Kvalitetsudvikling i Århus gennemført en faglig audit af sagen.
Socialpædagogernes næstformand Benny Andersen siger i en kommentar:
- Det er rystende at læse sort på hvidt, at det i alt for høj grad er økonomien før faglige hensyn, der afgør, om kommunen vælger at fjerne et barn eller vælger at flytte det fra et anbringelsessted. Det er så forstemmende, at barnets tarv fylder så lidt i den kommunale sagsbehandling.
- Vi har fulgt denne sag meget tæt. Og har derfor også ventet de her rapporter med spænding. Ikke mindst fordi sagen jo er et billede på, hvordan sagsbehandlingen af det særlige sociale område generelt set i kommunerne er underlagt alt for snævre økonomiske hensyn. Når jeg læser citater fra sagsbehandlere, der fortæller, at de har fået besked på at udsætte, hvad der kunne udsættes, og altid finde en alternativ til en anbringelse, så gyser det i mig.
Benny Andersen understreger, at han håber, at rapporterne fra Århus kan være med til at sætte fokus på, at kommunerne har brug for at gentænke deres prioriteringer på området.
- Vi har foreslået regeringen, at det særlige sociale område holdes helt uden for servicerammen, sådan, at kommunerne ikke bliver straffet økonomisk for at leve op til intentionerne i loven og løse deres sociale opgaver fagligt forsvarligt. For det giver jo ingen steder mening, at samfundet på den ene side forventer, at kommunerne tage deres ansvar alvorligt og yder en god social service – og på den anden side ikke vil lade dem bruge de penge det koster, siger Benny Andersen.
Benny Andersen påpeger desuden, at kommunerne ved at oprette såkaldte ressourcecentre, hvor man samler de forskellige fagligheder i en samlet enhed, kan effektivisere servicen over for de socialt udsatte familier:
- Man kan jo i rapporten fra Århus Kommune læse, at de forskellige fagligheder ikke i tilstrækkelig høj grad trækker på hinanden. Det kan man sikre ved at oprette ressourcecentre, som en del kommuner allerede har og utrykker stor tilfredshed med.
Ressourcecentrene sørger for, at de relevante fagligheder er til stede, og at familierne derfor får den nødvendige støtte og hjælp ét sted i kommunen. Samtidig sætter det også samarbejdet mellem de forskellige fagligheder i system, sådan at der kan reageres hurtigere på eventuelle underretninger fra de fagpersoner der kender de sårbare familier og deres børn - fordi de skal samarbejde om de her sager.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.