Kommunerne har kun en beskeden dialog med borgerne på internet, viser undersøgelse, der dog fremhæver Holbæk Kommune som et godt eksempel
Selvom de 98 nye kommuner har gode muligheder for dialog med borgerne på nettet, så er det så som så med borgernes mulighed for dialog med den kommunale verden.
De fleste kommuner "gemmer sig" bag gammeldags begreber som åbningstider og telefonnumre og den noget mere moderne mail. I nogle kommuner er der ikke engang en personlig mail til de kommunalt ansatte, men udelukkende en fælles a la [email protected] mail, konkluderer e-jouir, der udgives af Danmarks Journalisthøjskole.
Af de 98 kommuner havde hele 30 kommuner kun en fælles mail-adresse.
Syv kommuner tilbyder deres borgere adgang til særlige private netsteder, dinkommune.dk, hvor man med en digital signatur kan få adgang til forskellige kommunale ydelser og oprette sin egen hjemmeside.
Skriv med de ansatte
En kommune (Glostrup) tester et online-dialog modul, eDialog. Her kan borgerne skrive sammen med kommunens ansatte i de normale arbejdstider.
En kommune (Syddjurs) giver borgerne adgang til personlige papirer og kommunens sagsakter via systemet NemSag.
Så er der to kommuner, der involverer borgerne i enten et panel eller i en debat.
En enkelt kommune har en blog: Borgmester Jan Trøjborg, Horsens Kommune, har åbenbart set, hvordan han kan kommunikere med sine bysbørn.
I Holbæk Kommune er man allerede langt fremme med at invitere digitale borgere indenfor. Her har kommunen siden februar i år uddelt et såkaldt CD-kort til kommunens borgere. Kortet indeholder en personlig digital signatur, som giver adgang til personlige oplysninger og mulighed for at få sine egne mail-adresser og netsteder på kommunens netsted.
- Vi er ved at forholde os til dialog, bl.a. via fx et borger-panel og arbejder i øjeblikket konkret på et oplæg omkring blogs på embedsmands-niveauet, siger kommunikationschef Claus Westergaard, Holbæk Kommune, til e-jour.
- Direktionen har meldt klart ud, at vi skal udnytte rationalet og støtteværdien ved de digitale muligheder til fulde. Men i sidste ende er det jo politikerne, der skal træffe beslutningen.
De fleste kommuner "gemmer sig" bag gammeldags begreber som åbningstider og telefonnumre og den noget mere moderne mail. I nogle kommuner er der ikke engang en personlig mail til de kommunalt ansatte, men udelukkende en fælles a la [email protected] mail, konkluderer e-jouir, der udgives af Danmarks Journalisthøjskole.
Af de 98 kommuner havde hele 30 kommuner kun en fælles mail-adresse.
Syv kommuner tilbyder deres borgere adgang til særlige private netsteder, dinkommune.dk, hvor man med en digital signatur kan få adgang til forskellige kommunale ydelser og oprette sin egen hjemmeside.
Skriv med de ansatte
En kommune (Glostrup) tester et online-dialog modul, eDialog. Her kan borgerne skrive sammen med kommunens ansatte i de normale arbejdstider.
En kommune (Syddjurs) giver borgerne adgang til personlige papirer og kommunens sagsakter via systemet NemSag.
Så er der to kommuner, der involverer borgerne i enten et panel eller i en debat.
En enkelt kommune har en blog: Borgmester Jan Trøjborg, Horsens Kommune, har åbenbart set, hvordan han kan kommunikere med sine bysbørn.
I Holbæk Kommune er man allerede langt fremme med at invitere digitale borgere indenfor. Her har kommunen siden februar i år uddelt et såkaldt CD-kort til kommunens borgere. Kortet indeholder en personlig digital signatur, som giver adgang til personlige oplysninger og mulighed for at få sine egne mail-adresser og netsteder på kommunens netsted.
- Vi er ved at forholde os til dialog, bl.a. via fx et borger-panel og arbejder i øjeblikket konkret på et oplæg omkring blogs på embedsmands-niveauet, siger kommunikationschef Claus Westergaard, Holbæk Kommune, til e-jour.
- Direktionen har meldt klart ud, at vi skal udnytte rationalet og støtteværdien ved de digitale muligheder til fulde. Men i sidste ende er det jo politikerne, der skal træffe beslutningen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.