
Transportminister Flemming Hansen (K) signalerede ved Femernbro-aftalens præsentation i juni, at man burde koncentrere sig om en ny tosporet jernbane fra København via Køge til Ringsted.
Trafikministerens forligspartnere - Dansk Folkeparti og Det radikale Venstre - er begge skeptiske over for Femernbroen og fastholder det femte spor som en bedre løsning end Køge-linien.
Århusianeren Henriette Kjær lokker med en undersøgelse af Kattegatbroen for de 50 millioner kroner, som VVM-undersøgelsen af det femte spor åbenbart koster.
- Nybygningsløsningen vil frigøre ekstra kapacitet til nye og flere afgange til eksempelvis Århus, siger hun til Transportmagasinet.
- Derfor må alle parter kunne enes om at bruge pengene på en Kattegat-forundersøgelse i stedet for en meningsløs undersøgelse af miljøpåvirkningen mellem Høje Tåstrup og Hvidovre.
Den konservative udmelding kommer samtidig med, at seks ekspropriationstruede husejere har sendt et krav til Trafikstyrelsen om kompensation for de foreløbig 10 år lange arealreservationer til det femte spor, som holder ejendomsværdien nede.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.