Regeringen misser chancen for at sikre sammenhæng mellem de forskellige transportformer inden for kollektiv trafik og vejnettet, siger Jens Stenbæk
8. DEC 2008 16.01
Læs også

- Der er mange gode tanker i regeringens investeringsplan for den kollektive trafik. Men det er beklageligt, at regeringen ignorerer bussernes rolle i forhold til at løse problemerne med både CO2-udslip og trængsel, siger Jens Stenbæk (V), formand for KL’s Teknik- og Miljøudvalg.
- Regeringen misser en enestående chance for at sikre den vigtige sammenhæng mellem de forskellige transportformer inden for kollektiv trafik og vejnettet. En sammenhæng, der kun kan sikres i et tæt samarbejde mellem stat, kommuner og regioner, siger Jens Stenbæk.
- En grønnere kollektiv trafik er nødvendig, hvis ikke transportsektoren skal blive ved med at være det sorte får i klimadebatten. Regeringen har ret i, at dette indebærer massive investeringer inden for jernbanenettet.
- Men desværre har regeringen fuldstændig overset, at tilsvarende massive investeringer i at fremtidssikre busdriften er nødvendige, hvis de skal udgøre et konkurrencedygtigt alternativ til bilen.
- Regeringen forventer åbenbart, at kommunerne og regionerne inden for de eksisterende rammer skal kunne gøre noget tilsvarende for busserne, som regeringen gør for jernbanen med ekstra midler i størrelsesorden ca. 68 milliarder kroner. Det er helt urealistisk.
- En massiv udvidelse af busdriften er nødvendig, hvis vi skal dæmme op for de massive trængselsproblemer i de danske byer. Og en udbygning af busdriften har den fordel, at den kan gennemføres på meget kort tid og ikke kræver langsigtede anlægsinvesteringer, som en udbygning af skinnenettet gør, tilføjer Jens Stenbæk.
- Regeringen misser en enestående chance for at sikre den vigtige sammenhæng mellem de forskellige transportformer inden for kollektiv trafik og vejnettet. En sammenhæng, der kun kan sikres i et tæt samarbejde mellem stat, kommuner og regioner, siger Jens Stenbæk.
- En grønnere kollektiv trafik er nødvendig, hvis ikke transportsektoren skal blive ved med at være det sorte får i klimadebatten. Regeringen har ret i, at dette indebærer massive investeringer inden for jernbanenettet.
- Men desværre har regeringen fuldstændig overset, at tilsvarende massive investeringer i at fremtidssikre busdriften er nødvendige, hvis de skal udgøre et konkurrencedygtigt alternativ til bilen.
- Regeringen forventer åbenbart, at kommunerne og regionerne inden for de eksisterende rammer skal kunne gøre noget tilsvarende for busserne, som regeringen gør for jernbanen med ekstra midler i størrelsesorden ca. 68 milliarder kroner. Det er helt urealistisk.
- En massiv udvidelse af busdriften er nødvendig, hvis vi skal dæmme op for de massive trængselsproblemer i de danske byer. Og en udbygning af busdriften har den fordel, at den kan gennemføres på meget kort tid og ikke kræver langsigtede anlægsinvesteringer, som en udbygning af skinnenettet gør, tilføjer Jens Stenbæk.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.