dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
AKTUELT:Finanslov 2026BeredskabGrøn trepartBudget 2026Podcast: Ledelse i forandringKV25Kunstig Intelligens
Digitaliseringsminister Caroline Stage (M) siger, at målet med projekterne er at styrke den borgernære velfærd.
Digitaliseringsministeriet

KL, Danske Regioner og regeringen indgår aftale om tre storskala AI-projekter

Der afsættes 266,7 mio. kr. til finansiering af storeskalaprojekterne, der skal udrulles i den offentlige sektor fra 2026.
16. DEC 2025 9.00

Tre storskalaprojekter skal gå foran, når AI skal udbredes i den offentlige sektor.

De tre projekter har særligt fokus på at anvende AI til at understøtte administrative og rutineprægede opgaver i den offentlige sektor som fx referater af borgersamtaler med tale-til-tekst teknologi samt at give støtte til både borgere, virksomheder og medarbejdere i form af digital assistenter. 

- Vi har et klart mål om, at vi vil styrke den borgernære velfærd. Det kræver, at vores ansatte i den offentlige sektor bruger mindre tid på tastaturet og mere tid med borgerne. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu har landet en aftale med kommuner og regioner om de første tre store projekter inden for kunstig intelligens, udtaler digitaliseringsminister Caroline Stage (M). 

- Aftalen markerer et første skridt, hvor vi nu for alvor begynder udrulningen af kunstig intelligens med det klare formål at skabe mere tid til det vigtige. Jeg er sikker på, at de tre storskalaprojekter kommer til at gøre en positiv forskel for både ansatte og borgere, siger hun. 

Der afsættes 266,7 mio. kr. til finansiering af storskalaprojekterne, der finansieres i fællesskab mellem staten, kommuner og regioner. Initiativerne igangsættes fra 2026. 

Kommunerne har længe arbejdet med en lang række AI-projekter, hvor KL blandt andet har udarbejdet Kommunernes AI-landkort.

- I kommunerne er vi ikke bare nysgerrige på AI, vi er også helt klar til at bringe vores erfaringer i spil i de kommende storskalaprojekter, siger KL-formand Martin Damm (V), der glæder sig over den nye aftale. 

- Der er gode muligheder for, at kunstig intelligens kan gøre en positiv forskel for de mange medarbejdere, der hver dag bruger uforholdsmæssigt meget tid på dokumentation frem for på borgerne. Derfor er vi glade for aftalen om storskalaprojekterne, og når de juridiske rammer er fuldt på plads, skal der nok komme fuldt skub på AI-udviklingen i det offentlige.

I juni satte en rapport fra den Digitale Taskforce tal på, hvor meget udrulningen af kunstig intelligens kunne frigøre i det oggentlige. Rapporten vurderede, at man kunne spare mindst 50 millioner timer, svarende til mindst 30.000 årsværk, på tværs af den offentlige sektor frem mod 2035. Heraf skal en væsentlig andel allerede kunne blive indfriet i 2030. 

Juridiske udfordringer skal af vejen

AI-storskalaprojekterne lanceres på baggrund af, at statsministeren i foråret annoncerede, at der skulle identificeres tre AI-storskalaprojekter til udrulning i den offentlige sektor.

På baggrund af et symposium om kunstig intelligens afholdt i juni og øvrige input delt med den Digitale Taskforce for Kunstig Intelligens, er regeringen, KL og Danske Regioner blevet enige om storskalaprojekterne og de første underliggende initiativer. Parterne vil drøfte håndtering af projekternes potentialer mv. i forbindelse med økonomiaftalerne for 2027.

Taskforcen arbejder sideløbende med at sikre nutidige og ansvarlige juridiske rammer, der skal understøtte, at storskalaprojekterne med kunstig intelligens kan anvendes bredt og effektivt i den offentlige sektor samt etisk og ansvarligt med borgernes databeskyttelse og retssikkerhed for øje.

Hos Dansk Industri er man særligt opmærksom på, at der skal ryddes juridiske barriere af vejen, for at man kan høste gevinsterne fra AI-projekterne: 

- Vi har virksomheder, der står klar med løsninger, som oplever, at kommuner og regioner gerne vil i gang med at bruge dem. Men alt for ofte bliver projekter bremset af uklare juridiske rammer og bureaukrati. Det er ikke innovation, der mangler, men derimod konkrete initiativer til at rydde barriererne af vejen. Derfor må det også være forventningen, at arbejdet med storskalaprojekterne kommer til at løse de juridiske udfordringer også bredere set. Ellers kører vi for alvor i tomgang, siger Andreas Holbak Espersen, branchedirektør i DI Digital, der er Dansk Industris branche for techvirksomheder.

Samtidigt peger branchedirektøren på behovet for at få tempoet og ambitionsniveauet højere op for at imødegå det stigende pres på den offentlige sektor.

- Projekterne byder ikke på de store overraskelser, og som regeringen jo også har meldt ud, så er det ting, der allerede findes rundt i den offentlige sektor. Derfor bliver det interessante nu at se, hvilke greb man vil bruge til at skabe ”storskala”, og ikke mindst, hvordan projekterne kommer til at redefinere måden, den offentlige sektor arbejder på, som jo var Statsministerens oprindelige ambition med storskalaprojekterne, siger Andreas Holbak Espersen.

 

Storskalaprojekter med kunstig intelligens i den offentlige sektor

Den Digitale Taskforce for Kunstig Intelligens igangsætter tre storskalaprojekter i den offentlige sektor med initiativer, der udgør de første skridt:

Automatiseret dokumentation
Projektet skal bidrage til bred skalering af AI-understøttet dokumentation, hvor bl.a. tale-til-tekst-teknologi skal hjælpe offentligt ansatte med at læse journaler og skrive referater. Projektet udrulles i første omgang på beskæftigelsesområdet i kommunerne samt i administrativ og klinisk praksis i regionerne. Herefter udrulles teknologien på sundheds- og ældreområdet i kommunerne. Den AI-understøttede dokumentation skal indledningsvist bruges til at reducere den tid, som medarbejdere bruger på bl.a. at læse og skrive referater af borger- og patientsamtaler og på den måde skabe bedre betingelser for, at fx sagsbehandlere, SOSU’er og læger kan være mere nærværende i mødet med borgerne og patienterne.

Digital assistent til borgere og virksomheder     
Intelligente digitale assistenter kan erstatte statiske selvbetjeningsløsninger for at gøre det nemmere for borgere og virksomheder at interagere med det offentlige. Projektet indebærer bl.a., at der udvikles nye chatfunktioner til vejledning af både borgere og virksomheder, som på sigt kan udbygges med endnu mere målrettede funktioner. Storskalaprojektet skal forbedre borgere og virksomheders oplevelse af mødet med den offentlige sektor og offentlige ydelser - og samtidig reducere mængden af vejledningsopgaver, som mange offentligt ansatte sidder med hver dag.

Digitale assistenter og beslutningsstøtte til medarbejdere
Projektet skal understøtte, at flest mulige medarbejdere på tværs af den offentlige sektor får en digital assistent, der kan hjælpe med sagsbehandlingen. Visionen er derigennem at sikre hurtigere sagsbehandling og styrke medarbejdernes faglighed med forslag til proces og beslutninger – fx i forbindelse med behandling af byggesager i kommunerne. Projektet rummer et stort potentiale for både at effektivisere og øge kvaliteten i opgaveløsningen på tværs af den offentlige sektor.

Kilde: Digitaliseringsministeriet

       

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/kl-danske-regioner-og-regeringen-indgaar-aftale-om-tre-storskala-ai-projekter

GDPR