KL betegner regeringens udspil som en omgang blandede bolcher
21. AUG 2007 16.16
- Der er rigtig mange gode elementer i regeringens forslag til en kvalitetsreform. Det er positivt, at regeringen vil investere i den offentlige sektor, og at regeringen vil igangsætte en afbureau-kratiseringsproces, siger KL’s formand Erik Fabrin.
- KL har store forventninger til processen og håber, at regeringen – og hver enkelt sektorminister - vil vise en reel vilje til regelforenkling, så der også kommer synlige og brugbare resultater ud af indsatsen, siger KL’s formand Erik Fabrin i en kommentar.
Han er meget kritisk over for, at der som et centralt element i reformen skal indføres kvalitetsstandarder på de store serviceområder.
- Man skaber bedst kvalitet i samfundet ved at give frihedsgrader til lokalt at tilrettelægge opgaverne med afsæt i borgernes behov. Kvaliteten skabes først og fremmest i den tætte og nære dialog mellem brugerne og medarbejderne. Ikke ved opslagstavler.
- Der er ikke ét svar på, hvad god kvalitet er – svaret vil variere fra kommune til kommune, fra institution til institution og fra brugergruppe til brugergruppe. Men her synes regeringen at have lagt døve øre til de mange råd og synspunkter, der kom frem i forbindelse med reformdiskussionerne før sommerferien.
- Reformen indebærer desuden, at der etableres en række puljer. Puljer giver sjældent varige kvalitetsløft, fordi ingen ved, om pengene vil være der året efter. Og bureaukratiet i forbindelse med puljer betyder, at færre penge kanaliseres ud til service, siger Erik Fabrin.
- KL har store forventninger til processen og håber, at regeringen – og hver enkelt sektorminister - vil vise en reel vilje til regelforenkling, så der også kommer synlige og brugbare resultater ud af indsatsen, siger KL’s formand Erik Fabrin i en kommentar.
Han er meget kritisk over for, at der som et centralt element i reformen skal indføres kvalitetsstandarder på de store serviceområder.
- Man skaber bedst kvalitet i samfundet ved at give frihedsgrader til lokalt at tilrettelægge opgaverne med afsæt i borgernes behov. Kvaliteten skabes først og fremmest i den tætte og nære dialog mellem brugerne og medarbejderne. Ikke ved opslagstavler.
- Der er ikke ét svar på, hvad god kvalitet er – svaret vil variere fra kommune til kommune, fra institution til institution og fra brugergruppe til brugergruppe. Men her synes regeringen at have lagt døve øre til de mange råd og synspunkter, der kom frem i forbindelse med reformdiskussionerne før sommerferien.
- Reformen indebærer desuden, at der etableres en række puljer. Puljer giver sjældent varige kvalitetsløft, fordi ingen ved, om pengene vil være der året efter. Og bureaukratiet i forbindelse med puljer betyder, at færre penge kanaliseres ud til service, siger Erik Fabrin.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.