De kommunale medarbejdere, der arbejder med udsatte børn og unge, er ved at drukne i statslige regler og dokumentationskrav
KL ser derfor frem til, at regeringens tilsagn om en ”ambitiøs afbureakratisering” af blandt andet børneområdet føres ud i livet.
Det siger formanden for KL’s Børne- og Kulturudvalg, Henrik Larsen, forud for Velfærdsministeriets konference om afbureaukratisering på området for udsatte børn i Vejle i dag.
- KL har i årevis peget på, at området for udsatte børn er bundet ind i et statsligt regel- og kontroltyranni, som ikke hjælper de børn og deres familier, som det hele burde dreje sig om. Skiftende regeringer har tidligere lovet regelforenklinger, uden at det har givet synlige resultater.
- De mange komplicerede regler tvinger sagsbehandlerne til at bruge enorme ressourcer på bare at sikre, at de ikke overtræder en paragraf i lovgivningen. Der bliver brugt en masse tid, penge og kræfter, som vi meget hellere vil bruge på den direkte kontakt med børnene og deres familier, siger Henrik Larsen.
Han noterer sig med glæde, at KL i denne sag har fælles synspunkter med Dansk Socialrådgiverforening, som organiserer de ansatte på området.
- Det er positivt, at regeringen har inviteret kommunerne til en drøftelse af, hvor der er brug for forenkling og afbureaukratisering i børnereglerne. Kommunerne har allerede peget på 54 konkrete forenklingsforslag, som givet kan suppleres med flere.
Minister må på banen
- Nu må velfærdsministeren på banen og tage ansvar for, at regeringen leverer varen, så de ansatte oplever en mærkbar forenkling af de mange statslige dokumentations- og proceskrav og får bedre tid til at støtte de udsatte børn og familier.
- Desværre har vi for nyligt set nye lovforslag fra ministeren, der trækker i den forkerte og modsatte retning. Ministeren vil blandt andet udvide Ankestyrelsens beføjelser på bekostning af kommunerne. Det er et meget dårligt forslag, der ikke harmonerer med skåltalerne om afbureaukratisering, siger Henrik Larsen.
- Lad mig give to oplagte forslag til forenklinger: Hvis der i samme familie er tre børn med behov for særlig støtte, skal kommunen i dag gennemføre samme procedure for alle tre børn, uanset om de har behov for det samme tilbud. Her foreslår KL, at kommunerne ud fra en konkret og individuel vurdering får mulighed for at indhente et samlet samtykke, foretage en fælles undersøgelse og udarbejde én handleplan.
- Et andet eksempel er, at der i dag er meget stive regler for, hvordan og hvornår kommunen skal orientere barnet om sin afgørelse. Her burde det være nok, at der i loven er en generel forpligtelse til at orientere barnet om beslutningen. Barnet har jo løbende været inddraget og hørt i sagen, siger Henrik Larsen.
Det siger formanden for KL’s Børne- og Kulturudvalg, Henrik Larsen, forud for Velfærdsministeriets konference om afbureaukratisering på området for udsatte børn i Vejle i dag.
- KL har i årevis peget på, at området for udsatte børn er bundet ind i et statsligt regel- og kontroltyranni, som ikke hjælper de børn og deres familier, som det hele burde dreje sig om. Skiftende regeringer har tidligere lovet regelforenklinger, uden at det har givet synlige resultater.
- De mange komplicerede regler tvinger sagsbehandlerne til at bruge enorme ressourcer på bare at sikre, at de ikke overtræder en paragraf i lovgivningen. Der bliver brugt en masse tid, penge og kræfter, som vi meget hellere vil bruge på den direkte kontakt med børnene og deres familier, siger Henrik Larsen.
Han noterer sig med glæde, at KL i denne sag har fælles synspunkter med Dansk Socialrådgiverforening, som organiserer de ansatte på området.
- Det er positivt, at regeringen har inviteret kommunerne til en drøftelse af, hvor der er brug for forenkling og afbureaukratisering i børnereglerne. Kommunerne har allerede peget på 54 konkrete forenklingsforslag, som givet kan suppleres med flere.
Minister må på banen
- Nu må velfærdsministeren på banen og tage ansvar for, at regeringen leverer varen, så de ansatte oplever en mærkbar forenkling af de mange statslige dokumentations- og proceskrav og får bedre tid til at støtte de udsatte børn og familier.
- Desværre har vi for nyligt set nye lovforslag fra ministeren, der trækker i den forkerte og modsatte retning. Ministeren vil blandt andet udvide Ankestyrelsens beføjelser på bekostning af kommunerne. Det er et meget dårligt forslag, der ikke harmonerer med skåltalerne om afbureaukratisering, siger Henrik Larsen.
- Lad mig give to oplagte forslag til forenklinger: Hvis der i samme familie er tre børn med behov for særlig støtte, skal kommunen i dag gennemføre samme procedure for alle tre børn, uanset om de har behov for det samme tilbud. Her foreslår KL, at kommunerne ud fra en konkret og individuel vurdering får mulighed for at indhente et samlet samtykke, foretage en fælles undersøgelse og udarbejde én handleplan.
- Et andet eksempel er, at der i dag er meget stive regler for, hvordan og hvornår kommunen skal orientere barnet om sin afgørelse. Her burde det være nok, at der i loven er en generel forpligtelse til at orientere barnet om beslutningen. Barnet har jo løbende været inddraget og hørt i sagen, siger Henrik Larsen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.