KL har i dag offentliggjort 20 konkrete forslag til bedre sammenhængende offentlig service.
Et af forslagene - at kommunerne overtager registrering af nyfødte fra Folkekirken - er tidligere omtalt på dknyt i dag.
Her bringer vi hele pakken af forslag, som KL kommer med netop nu som optakt til at regeringen den 11. januar det andet af i alt seks temamøder i forbindelse med kvalitetsreformen.
- Det er afgørende for borgernes oplevelse af kvaliteten i den offentlige sektor, at der er sammenhæng i den måde, som opgaverne løses på. Det er målet med de 20 forslag, vi præsenterer i debatoplægget. Der skal være en klar og tydelig ansvarsplacering. Selv om opgave- og strukturreformen har fjernet en række gråzoner, er der fortsat områder, hvor rammerne kan forbedres, siger KL's formand Erik Fabrin (V).
Gråzone på genoptrænings-området
Som eksempel nævner han genoptræningsområdet. Her har kommunerne som led i opgave- og strukturreformen fået ansvaret for den genoptræning, som patienten har behov for efter sygehusbehandling. Målet er at give kommunerne et mere samlet ansvar for borgernes rehabilitering.
- Men der er behov for at tage yderligere skridt til at sammentænke opgaverne på trænings- og rehabiliterings-området. Et problem er, at kommunernes træningsopgaver nu er reguleret i to forskellige lovgivninger, henholdsvis lov om social service og sundhedsloven, under to forskellige ministerier, henholdsvis Socialministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Det betyder, at der på forskellige dele af træningsområdet gælder forskellige regler for fx borgernes adgang til frit valg og klageadgang. Det gør det vanskeligere end nødvendigt for kommunerne at sammentænke opgaverne på området og tilsvarende for borgerne at forstå reglerne.
Når tingene skal hænge bedre sammen
1. Tydelig ansvarsplacering
KL foreslår
- at træning efter serviceloven samt genoptræning efter sundhedsloven samles i sundhedsloven
- at tilbuddet om vederlagsfri fysioterapi til personer med et varigt, svært fysisk handicap overføres til kommunerne, som har ansvaret for de øvrige rehabiliterings-opgaver
- en ændret ansvarsfordeling på hjælpemiddelområdet, så ansvaret for udlevering, bevilling og finansiering af hjælpemidler fremover skiller ved sygehusdøren.
2. Nemmere og enklere for borgerne
KL foreslår:
- at der nedsættes en kommission, som skal vurdere forståeligheden af reglerne på beskæftigelsesområdet og kontanthjælpsområdet set med borgernes øjne og komme med forslag til, hvordan problemer kan afhjælpes
- at elevplanen, uddannelsesbogen og uddannelsesplanen i folkeskolen samles i en og samme plan, så elever og forældre kun skal forholde
sig til én plan i samarbejdet mellem skole og hjem
- at de kommunale klageråd på ældreområdet nedlægges, så klagesager fremover går direkte til de sociale nævn. Herved undgås det, at borgerens klagesag forlænges unødigt
- at kommunerne overtager opgaver vedrørende navneregistrering for at sikre en bedre sammenhæng i betjeningen af borgerne.
3. Deling af oplysninger
KL foreslår:
- at det opstilles som fællesoffentligt mål, at når borgeren en gang har givet en oplysning til det offentlige, så indgår oplysningen de relevante
steder i al offentlig administration
- at der iværksættes et nationalt projekt, der fastlægger et fælles sæt af relevante data i en tværfaglig journal mellem kommuner og regioner for de sundhedsprofessionelle, der har en patient i aktuel behandling
- at det opstilles som mål, at alle sundhedsprofessionelle skal arbejde med en fælles medicinjournal, og at der udvikles en fælles-offentlig ordinationsservice
- at kommunerne får adgang til individdata på sundhedsområdet, så kommunerne kan undersøge, om der er en effekt af de indsatser, som de iværksætter som følge af opgave- og strukturreformen.
4. Fælles fodslag på sundheds- og plejeområdet
KL foreslår:
- at det bliver obligatorisk at anvende dosisdispensering over for ældre i stabile medicinforløb
- at utilsigtede hændelser i den kommunale hjemmesygepleje rapporteres på linie med sygehusenes pligt til at rapportere utilsigtede hændelser til Sundhedsstyrelsens centrale database ?Dansk Patient Sikkerhedsdatabase?.
5. Forskning og evaluering
KL foreslår:
- at der afsættes flere ressourcer til forskningsindsatsen på forebyggelsesområdet, og der udarbejdes et forskningsprogram, hvor relevante forskningsinstitutioner inviteres til at deltage. Sundhedstjenesteforskningen
bør omfattes af den styrkede indsats, så der kan opbygges mere viden om, hvilken organisation af indsatsen, som har den største effekt i både den borgerrettede og den patientrettede forebyggelse
- at der gennemføres en fælles evaluering af de eksisterende kommunale sundhedsordninger. Evalueringen skal danne basis for et mere velkoordineret
og enkelt regelsæt omkring kommunernes løsning af de
forskellige sundhedsopgaver.
6. Sammenhængende service som statsligt princip
KL foreslår:
- at sammenhængende service skal være et princip for statslig regulering og organisering. Det skaber ikke større sammenhæng, når fx dagtilbud trækkes ud af serviceloven så pasningstilbud ikke længere skal
reguleres af to lovkomplekser men nu af hele tre lovkomplekser
- at den tværgående koordinering mellem ministerierne styrkes, så det undgås, at fx initiativer til kvalitetsudvikling, statistikindsamling og
evaluering går i forskellige retninger
- at regeringen årligt udarbejder en redegørelse til Folketinget om udviklingen i rammer og vilkår for at skabe sammenhængende servicetilbud
- at det indgår som en fast bestanddel af bemærkningerne til alle lovfor- slag, hvordan forslaget påvirker rammerne for at skabe sammenhæng i den offentlige sektor.
- at kommunerne skal have frihed til at organisere ledelsen af deres institutioner, fx fælles ledelse af skole og dagtilbud.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.