
Mere end hver tredje lærer oplever, at forældrene ikke holder sig orienteret om skolens forhold og giver feedback
8. AUG 2007 14.10
...og næsten ligeså mange forældre føler ikke, at de får den fornødne information, viser en ny undersøgelse.
36 procent af de adspurgte lærere i en undersøglse foretaget af Gallup for KL, oplever, at forældrene i mindre grad eller slet ikke orienterer sig i information fra skolen. I de ældste klasser er har hele 41 procent af lærerne den oplevelse. Og næsten ligeså mange lærere føler ikke, at forældrene giver dem den feedback, de har brug for i forhold til eleverne, skriver Folkeskolen.
Fra forældresiden er oplevelsen af et dårligt skole-hjem-samarbejde dog næsten ligeså tydelig. 28 procent af forældrene oplever ikke, at klasselæreren samarbejder og giver dem den fornødne information, så de kan støtte deres barns udvikling.
- Det er vigtigt, at skolen og forældrene når hinanden og får afstemt deres gensidige forventninger til samarbejdet. Undersøgelsen må give anledning til, at skolerne overvejer, hvad man skal gøre for at opbygge og ikke mindst fastholde en konstruktiv dialog med alle forældre, siger Henrik Larsen, formand for KL's Børne- og Kulturudvalg. Han mener, at elevplanerne kan være et konstruktivt redskab i det arbejde.
36 procent af de adspurgte lærere i en undersøglse foretaget af Gallup for KL, oplever, at forældrene i mindre grad eller slet ikke orienterer sig i information fra skolen. I de ældste klasser er har hele 41 procent af lærerne den oplevelse. Og næsten ligeså mange lærere føler ikke, at forældrene giver dem den feedback, de har brug for i forhold til eleverne, skriver Folkeskolen.
Fra forældresiden er oplevelsen af et dårligt skole-hjem-samarbejde dog næsten ligeså tydelig. 28 procent af forældrene oplever ikke, at klasselæreren samarbejder og giver dem den fornødne information, så de kan støtte deres barns udvikling.
- Det er vigtigt, at skolen og forældrene når hinanden og får afstemt deres gensidige forventninger til samarbejdet. Undersøgelsen må give anledning til, at skolerne overvejer, hvad man skal gøre for at opbygge og ikke mindst fastholde en konstruktiv dialog med alle forældre, siger Henrik Larsen, formand for KL's Børne- og Kulturudvalg. Han mener, at elevplanerne kan være et konstruktivt redskab i det arbejde.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.