Vejdirektoratet smyger sig uden om ansvar for dødsulykke
AALBORG: Vejdirektoratet forsøger at smyge sig uden om ethvert ansvar for sammenstyrtningen af en motorvejsbro ved Aalborg den 25. april, mener Enhedslistens Per Clausen.
En mand blev dræbt og trafikken brød i flere dage. - Efterfølgende har det vist sig, at såvel det firma, som opførte broen, det firma, der skulle kontroller arbejdet og Vejdirektoratet var vidende om, at der var fejl på den stilladskonstruktion, som skulle holde motorvejsbroen på plads. Alligevel skete ulykken.
- Jeg synes, det lyder helt uforståeligt, at en offentlig myndighed ved at udlicitere en opgave kan fralægge sig ethvert ansvar for at gribe ind, når man er vidende om, at motorvejsbro opføres på en uforsvarlig måde, siger Per Clausen, der nu har stillet spørgsmål til transportministeren om sagen.
Per Clausens spørgsmål:
I forlængelse af sine svar på spørgsmålene nr. S 5809, 5811 og 5911 bedes ministeren oplyse, hvornår Vejdirektoratet første gang høre om, at der var problemer med entreprenørens stilladskonstruktioner ved den motorvejsbro, som styrtede sammen ved Aalborg den 25. april?
Mener ministeren, at det er acceptabelt, at Vejdirektoratet ikke griber ind, når man gentagne gange på byggemøder hører, at der er problemer med stilladskonstruktionen ved den motorvejsbro, som styrtede sammen ved Aalborg den 25. april.
Vil ministeren oversende (eventuelt i fortrolig form) den kontrakt mellem Vejdirektoratet og Rambøll, som omfattede opførelsen af den motorvejsbro, som styrtede sammen ved Aalborg den 25. april?
Mener ministeren, at Vejdirektoratet ved at udlicitere tilsynet af opførelsen af en motorvejsbro, kan fralægge sig ethvert juridisk, politisk og moralsk ansvar for dette tilsyn?
En mand blev dræbt og trafikken brød i flere dage. - Efterfølgende har det vist sig, at såvel det firma, som opførte broen, det firma, der skulle kontroller arbejdet og Vejdirektoratet var vidende om, at der var fejl på den stilladskonstruktion, som skulle holde motorvejsbroen på plads. Alligevel skete ulykken.
- Jeg synes, det lyder helt uforståeligt, at en offentlig myndighed ved at udlicitere en opgave kan fralægge sig ethvert ansvar for at gribe ind, når man er vidende om, at motorvejsbro opføres på en uforsvarlig måde, siger Per Clausen, der nu har stillet spørgsmål til transportministeren om sagen.
Per Clausens spørgsmål:
I forlængelse af sine svar på spørgsmålene nr. S 5809, 5811 og 5911 bedes ministeren oplyse, hvornår Vejdirektoratet første gang høre om, at der var problemer med entreprenørens stilladskonstruktioner ved den motorvejsbro, som styrtede sammen ved Aalborg den 25. april?
Mener ministeren, at det er acceptabelt, at Vejdirektoratet ikke griber ind, når man gentagne gange på byggemøder hører, at der er problemer med stilladskonstruktionen ved den motorvejsbro, som styrtede sammen ved Aalborg den 25. april.
Vil ministeren oversende (eventuelt i fortrolig form) den kontrakt mellem Vejdirektoratet og Rambøll, som omfattede opførelsen af den motorvejsbro, som styrtede sammen ved Aalborg den 25. april?
Mener ministeren, at Vejdirektoratet ved at udlicitere tilsynet af opførelsen af en motorvejsbro, kan fralægge sig ethvert juridisk, politisk og moralsk ansvar for dette tilsyn?
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.