dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Kommende lærere savner redskaber

Lærerstuderende har svært ved at forbinde pædagogisk, psykologisk og samfundsfaglig teori med praksis, viser ny undersøgelse
KORT NYT
18. OKT 2006 9.57
At læreruddannelsen skal føre frem til et arbejde som lærer, burde ikke være nogen nyhed. Men faktisk mener de studerende på den nuværende uddannelse, at de er alt for dårligt rustet til at udfylde rollen som lærer. De efterlyser redskaber til at få seminariefag og lærerpraksis til at hænge sammen, skriver Folkeskolen.

- Vi må få nogle værktøjer til, at vi kan opnå autoritet i klasserummet, udtaler en studerende på første årgang. Det fremgår af en interviewundersøgelse af de lærerstuderendes opfattelse af teori og praksis i læreruddannelsen.

Undersøgelsen er foretaget af lektor Bodil Nielsen fra CVU København og Nordsjælland, lektorerne Carsten Henningsen og Jens Paulsen fra CVU Sønderjylland samt professor Per Fibæk Laursen fra Danmarks Pædagogiske Universitet.

- De studerende ønsker gennemgående teori og redskaber på tre områder: til at formidle det faglige stof, til at opnå autoritet og sikkerhed i lærerrollen og til at varetage sociale opgaver, konkluderer Bodil Nielsen på baggrund af hovedtendensen i interviewene.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/kommende-laerere-savner-redskaber

GDPR