
Århus Kommune håber på stor økonomisk gevinst fra Århus Sporveje - både før og efter reformen
6. SEP 2005 12.42
Et guldæg af rationaliseringsgevinster. Sådan tegner billedet sig af Århus Sporveje, hvis forudsigelserne fra rådmand for kommunale driftsvirksomheder i Århus, Peter Thyssen (R), holder stik.
Han håber, at kommunen kan få en gevinst på et tocifret millionbeløb ved at rationalisere og effektivisere trafikselskabet, der som ét af landets eneste er kommunalt ejet. (Odense ?Bytrafik er det andet ? i resten af landet er trafikselskaberne udliciterede til private selskaber.)
- Vi har meget længe ? modsat mange andre selskaber ? forsømt at gøre op, hvad Århus Sporvejes forskellige opgaver egentlig koster at drive. Det har vi fået gjort ny, og opgørelsen viser, at en køreplantime hos os er væsentligt dyerere end i resten af landet, siger Peter Thyssen.
Længere ferie end andre
Han mener, at der er meget at hente ved rationaliseringer. Ikke ved fyringer, understreger han, men ved at ændre på organiseringen af arbejdet. Han peger først og fremmest på selskabets turnusordninger.
I dag har medarbejderne ifølge rådmanden kun to former for turnus-ordninger at vælge imellem. Hvilken af dem, man er på, afhænger af anciennitet. Peter Thyssen ønsker at indføre flere forskellige turnusordninger.
- Det vil give et bedre arbejdsmiljø, og så skal turnusordningerne spille sammen med, hvornår der kører flest passagerer med bus, og ikke hvor lang tid medarbejderne har været ansat, siger rådmanden.
Desuden håber han at, at medarbejderne vil være med til at skære deres syv ugers ferie ned til seks ? i solidaritet med kommunens øvrige tusinder af ansatte.
- Det er jo strengt taget ikke retfærdigt, at selskabets medarbejdere har en uges mere ferie end alle andre ansatte i kommunen, mener Peter Thyssen.
Overenskomsten er opsagt
Både ferie og turnusordninger er en del af de lokale arbejdstidsaftaler mellem medarbejderne og Århus Sporveje. Disse aftaler er opsagt og forhandles p.t. med medarbejderne.
Hvis kommune kommer igennem med sine forslag, kan gevinsterne næppe hentes hjem inden 1. januar 2007, hvor kommunen som led i kommunalreformen skal overdrage trafikselskabet til det nye regionale trafikselskab i Region Midtjylland. Til gengæld vil selskabet være langt bedre drevet, når kommunen skal til at købe sig til ydelser. Og dét regner Peter Thyssen med, vil komme kommunen til gode i form af bedre priser.
Gevinst efter reformen
Kommunen er i fuld gang med at opdele selskabet i en bestiller- og en udførerfunktion, som det f.eks. er obligatorisk for kommunerne på ældreområdet Målet er, at det bliver synligt for Århus Kommune, hvad hver enkelt af Århus Sporvejes mange forskellige opgaver koster.
- Når vi ved, hvad det koster, vil vi have et langt bedre udgangspunkt for at forhandle nogle fornuftige priser med det nye regionale selskab, siger han.
Et flertal i Århus Byråd er enige om, at rationaliseringsgevinsterne fra Århus Sporveje skal gå til kollektiv trafik i Århus Kommune.
Sælg det
SF-rådmand i Århus, Niels Erik Eskildsen, er temmelig uenig med sin rådmands-kollega i sin vurdering af selskabet.
"Århus Sporveje hører til blandt landets mest veldrevne trafikselskaber" som det hedder det i en pressemeddelelse, hvor SF-rådmanden slår til lyd for, at kommunen skal sælge sit trafikselskab til Region Midtjylland. Han anslår værdien til at være ca. ¼ mia. kr., og foreslår at regionen betaler pengene via en afdragsordning over 20 år.
Målet skulle være at undgå at selskabet privatiseres.
Men det er en helt utopisk forestilling, mener Peter Thyssen.
- Man må formode, at det regionale trafikselskab vil udlicitere driften, ligesom det er sket alle andre steder i landet, siger han.
FAKTA
I forbindelse med kommunalreformen skal de fem nye regioner oprette regionale trafikselskaber.
Selskaberne bliver selvstændige myndigheder - og altså ikke instituioner direkte under regionsårdet. De vil få bestyrelser, hvor de kommunale repræsentanter er i overtal ift. repræsentanterne fra Regionsrådet.
Hos disse nye regionale trafikselskaber skal kommunerne bestille deres kørsel efter 1. januar 2007.
/mel
Han håber, at kommunen kan få en gevinst på et tocifret millionbeløb ved at rationalisere og effektivisere trafikselskabet, der som ét af landets eneste er kommunalt ejet. (Odense ?Bytrafik er det andet ? i resten af landet er trafikselskaberne udliciterede til private selskaber.)
- Vi har meget længe ? modsat mange andre selskaber ? forsømt at gøre op, hvad Århus Sporvejes forskellige opgaver egentlig koster at drive. Det har vi fået gjort ny, og opgørelsen viser, at en køreplantime hos os er væsentligt dyerere end i resten af landet, siger Peter Thyssen.
Længere ferie end andre
Han mener, at der er meget at hente ved rationaliseringer. Ikke ved fyringer, understreger han, men ved at ændre på organiseringen af arbejdet. Han peger først og fremmest på selskabets turnusordninger.
I dag har medarbejderne ifølge rådmanden kun to former for turnus-ordninger at vælge imellem. Hvilken af dem, man er på, afhænger af anciennitet. Peter Thyssen ønsker at indføre flere forskellige turnusordninger.
- Det vil give et bedre arbejdsmiljø, og så skal turnusordningerne spille sammen med, hvornår der kører flest passagerer med bus, og ikke hvor lang tid medarbejderne har været ansat, siger rådmanden.
Desuden håber han at, at medarbejderne vil være med til at skære deres syv ugers ferie ned til seks ? i solidaritet med kommunens øvrige tusinder af ansatte.
- Det er jo strengt taget ikke retfærdigt, at selskabets medarbejdere har en uges mere ferie end alle andre ansatte i kommunen, mener Peter Thyssen.
Overenskomsten er opsagt
Både ferie og turnusordninger er en del af de lokale arbejdstidsaftaler mellem medarbejderne og Århus Sporveje. Disse aftaler er opsagt og forhandles p.t. med medarbejderne.
Hvis kommune kommer igennem med sine forslag, kan gevinsterne næppe hentes hjem inden 1. januar 2007, hvor kommunen som led i kommunalreformen skal overdrage trafikselskabet til det nye regionale trafikselskab i Region Midtjylland. Til gengæld vil selskabet være langt bedre drevet, når kommunen skal til at købe sig til ydelser. Og dét regner Peter Thyssen med, vil komme kommunen til gode i form af bedre priser.
Gevinst efter reformen
Kommunen er i fuld gang med at opdele selskabet i en bestiller- og en udførerfunktion, som det f.eks. er obligatorisk for kommunerne på ældreområdet Målet er, at det bliver synligt for Århus Kommune, hvad hver enkelt af Århus Sporvejes mange forskellige opgaver koster.
- Når vi ved, hvad det koster, vil vi have et langt bedre udgangspunkt for at forhandle nogle fornuftige priser med det nye regionale selskab, siger han.
Et flertal i Århus Byråd er enige om, at rationaliseringsgevinsterne fra Århus Sporveje skal gå til kollektiv trafik i Århus Kommune.
Sælg det
SF-rådmand i Århus, Niels Erik Eskildsen, er temmelig uenig med sin rådmands-kollega i sin vurdering af selskabet.
"Århus Sporveje hører til blandt landets mest veldrevne trafikselskaber" som det hedder det i en pressemeddelelse, hvor SF-rådmanden slår til lyd for, at kommunen skal sælge sit trafikselskab til Region Midtjylland. Han anslår værdien til at være ca. ¼ mia. kr., og foreslår at regionen betaler pengene via en afdragsordning over 20 år.
Målet skulle være at undgå at selskabet privatiseres.
Men det er en helt utopisk forestilling, mener Peter Thyssen.
- Man må formode, at det regionale trafikselskab vil udlicitere driften, ligesom det er sket alle andre steder i landet, siger han.
FAKTA
I forbindelse med kommunalreformen skal de fem nye regioner oprette regionale trafikselskaber.
Selskaberne bliver selvstændige myndigheder - og altså ikke instituioner direkte under regionsårdet. De vil få bestyrelser, hvor de kommunale repræsentanter er i overtal ift. repræsentanterne fra Regionsrådet.
Hos disse nye regionale trafikselskaber skal kommunerne bestille deres kørsel efter 1. januar 2007.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.