- Stockholm, London og Oslo har allerede indført trængselsafgifter med stor succes. Men den nuværende lovgivning giver ikke danske kommuner mulighed for at gøre det samme. Derfor vil vi arbejde for et lovgrundlag, så større danske kommuner kan opkræve trængselsafgifter lokalt for at reducere biltrafikken, udtaler trafikordfører Martin Lidegaard.
Ideen med trængselsafgifter er, at bilisterne skal betale afgifter for at køre på vejene, som reflekterer de omkostninger, som kørslen påfører samfundet i form af bl.a. vedligeholdelse, trængsel, ulykker og luftforurening.
Det kan f.eks. ske i form af en bilring omkring større byer som København. Hermed tilskyndes bilisten til at træffe økonomisk mere rationelle valg og trafikmængden reduceres.
De indkomne afgifter kan benyttes til at skabe bedre trafikale forhold, f.eks ved investeringer i den kollektive trafik. På sigt ønsker de radikale at indføre roadpricing i hele landet i forbindelse med en større omlægning af afgifter på biler.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.