
Budgetterne lød samlet på omkring 165 mia. ? men det er for tidligt at udlede, at kommunerne så bliver straffet med Thors Hammer i form af træk i bloktilskuddet.
Tallet er nemlig inklusive udgifter til overførsler som kontanthjælp, aktivering, sygedagpenge, førtidspension osv. ? alt sammen ydelser, som borgerne har retskrav på, og som kommunerne derfor ikke kan regulere selv.
Tallet skal renses for overførsler
Det tal, som bugetterne skal holdes op imod, skal være renset for disse tal, så de kun indeholder udgifter til service, som kommunerne selv kan regulere på.
Det er KL?s regnedrenge nu i fuld gang med at regne ud.
Stigning i drift på 4,8 procent
De samlede nettodriftsudgifter for kommunerne steg i løbende priser med 14,1 mia. kr. fra 2005 til 2006 svarende til en stigning på 4,8 procent
Amterne og kommunernes samlede nettodriftsudgifter udgjorde 305,5 mia. kr., hvor amternes nettodriftsudgifter var 92,9 mia. kr.
Sygehusudgifterne steg mest
Sygehusudgifterne steg mest, viser regnskaberne for 2006 for kommuner og de gamle amter til sammen.
Kommunerne og amternes nettodriftsudgifter til sygehusene steg i 2006 med 7,8 procent i forhold til året før.
Nettodriftsudgifterne til ældre og handicappede steg med 6,0 procent, børn- og ungeområdet steg 5,7 procent, mens folkeskolens nettodriftsudgifter steg med 4,2 procent
Nettodriftsudgifterne måles i løbende priser og er de samlede driftsudgifter fratrukket driftsindtægter.
Nettoanlægsudgifterne er steget med 0,2 mia. kr.
De samlede nettoanlægsudgifter udgjorde i alt 15,6 mia. kr. i 2006, som er en stigning på 0,2 mia. kr. i forhold til året før.
Kommunernes nettoanlægsudgifter udgjorde 10,3 mia. kr., og det er 1,4 mia. kr. mindre end i 2005.
Nettoanlægsudgifterne for amterne udgjorde 5,3 mia. kr. i 2006, og det er 1,6 mia. kr. mere end i 2005.
Overskred med 4,5 mia. sidste år
I 2006 overskred kommuner og amter deres vedtagne budgetter (fra oktober 2005) for nettodriftsudgifterne med 4,5 mia. kr. eller 1,5 procent.
Nettoanlægsudgifterne var 0,5 mia. kr. mindre end budgetteret. Den samlede overskridelse på drifts- og anlægsbudgettet var 3,9 mia. kr.
De kommunale og amtskommunale skatter steg fra 257,3 mia. kr. i regnskab 2005 til 260,3 mia. kr. i regnskab 2006.
De generelle tilskud udgjorde 64,6 mia. kr. Skatter og generelle tilskud var med til at dække nettodrifts- og anlægsudgifter på 321,0 mia. kr., bidrag til momsudligning på 12,4 mia. kr. og et likviditetsforbrug på 3,8 mia. kr.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.