
Når fru Jensen får besøg af hjemmesygeplejersken, eller hr. Hansen sender en byggeansøgning, så skal de være sikre på, at de personlige oplysninger, de afleverer, bliver behandlet fortroligt af kommunen og ikke ender i de forkerte hænder.
Det blev understreget, da EU’s nye persondataforordning for nylig trådte i kraft, og det er et tiltag, der har sat sit præg på arbejdet med informationssikkerhed i kommunerne. Det viser en ny KL-undersøgelse, hvor kommunerne giver en status på, hvor langt de er, skriver Momentum.
Undersøgelsen viser, at en række kommuner allerede var godt i gang med at forberede sig på de nye regler i 2016, og at mange af kommunerne allerede var kommet langt i 2017.
Undersøgelsen er delt ind i seks indsatsområder for informationssikkerhed og måles ud fra en række parametre på en skala fra et til fem, hvor tre er det acceptable niveau. I gennemsnit scorede kommunerne i 2017 3,6 på 'Implementering og drift', 3,5 på 'Ressourcer og kompetencer' og 'Teknik og drift', mens kommunerne landede på 3,0, når det gjaldt 'Politikker for informationssikkerhed'. Trods betydelig fremgang fra 2016 til 2017 mangler der dog lidt for at være på et godt niveau, når det gælder 'Styring af informationssikkerhed' og 'Uddannelse og oplysning', som scorer henholdsvis 2,6 og 2,4.
Svært at implementere
Herning Kommune satte allerede gang i arbejdet med datasikring for tre år siden, da EU bekendtgjorde, at der ville komme skærpede regler på området. Kommunen gennemførte både anmeldte og uanmeldte besøg i alle typer af afdelinger for at få et præcist indtryk af, hvordan det stod til informations- sikkerheden.
- Vi brugte rent faktisk ni måneder på at komme rundt i afdelingerne, for det er et meget omfattende arbejde. Vi har 37 skoler og rigtig mange daginstitutioner, hvor vi endda kun tog ud på halvdelen og tjekkede, om der var styr på den tekniske- og IT-mæssige del, og om der helt lavpraktisk lå papirer med personfølsomme data fremme, forklarer Poul Venø, der er IT- og digitaliseringschef i Herning Kommune.
Antallet af afdelinger i en kommune er noget af det, der gør det svært at implementere de nye EU-regler. Det forklarer Anders Ganer, selvstændig rådgiver til den kommunale sektor med speciale i bl.a. persondatabeskyttelse.
- Kommunerne bør grundlæggende være i stand til at sikre persondata på forsvarlig vis, men det besværliggør implementeringen af nye regler, at alle kommuner er et konglomerat af forskellige opgaveområder lige fra vejfolk til dagplejemødre og ingeniører. De skal alle sammen forstå, hvad reglerne betyder for dem, og det er en udfordring, siger Anders Ganer.
Derfor mener han også, at specialisterne skal møde medarbejderne.
- De mennesker, der sidder centralt og har en viden om det her, skal ud af rådhuset og på besøg i de enkelte afdelinger, siger Anders Ganer.
Risikere at påvirke borgerne
Selvom KL-undersøgelsen altså viser, at der stadig mangler lidt for at være på et godt niveau, når det gælder 'Styring af informationssikkerhed' og 'Uddannelse og oplysning', så er det til gengæld også de områder, hvor der er sket den største positive udvikling fra 2016 til 2017. Således var det i 2016 kun 20 pct. af kommunerne, der havde vedtaget en procedure for uddannelse af medarbejdere i informationssikkerhed, mens det i 2017 var steget til 51 pct. samtidig med, at yderligere 42 pct. enten havde det under udarbejdelse eller var ved at planlægge det.
Det er en vigtig indsats, for hvis ikke den del er på plads, risikerer man, at det påvirker borgerne, forklarer Anders Ganer.
- Der er kommet en enorm pligt til at informere borgerne om, hvad der sker, når man samler informationer ind. Man skal være klar på, hvordan man vejleder medarbejderne om, hvordan de vejleder borgerne, så de ved, hvad der samles ind, og hvad det skal bruges til. Ellers får vi måske ikke skabt den tryghed, som borgerne forventer, siger Anders Ganer.
Ledelse har stor betydning
Ledelsen spiller også en vigtig rolle for en god implementering af databeskyttelsesforordningen, og her har nogle kommuner også stadig et stykke arbejde foran sig. 14 pct. svarede i 2017, at organisationen har en proces, hvor den øverste ledelse tager stilling til, hvorvidt der er en tilstrækkelig sikkerhed mod de identificerede trusler, mens 33 pct. var delvist i mål, og 31 pct. planlagde at få det. 19 pct. svarede nej på spørgsmålet.
- Ledelsens involvering har en enorm stor betydning, for hvis man decentraliserer løsningen af en opgave, så skal man overveje, om de lokalt har rette kompetencer og den nødvendige hjælp for at løse en opgave. Samtidig skal de kommunikere reglerne som et positivt budskab, for det er nemmere at bringe videre, end hvis man præsenterer det som sure bureaukratiske regler, man er blevet pålagt, siger Anders Ganer.
Selvom han havde håbet, at kommunerne var endnu længere på nuværende tidspunkt, så tror han, at det lykkes for dem at komme helt i mål.
- Der vil selvfølgelig ske uheld, for ting går galt, og sådan vil det altid være. Men jeg tror, det kommer til at gå rimelig godt, siger Anders Ganer.
sl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.