
I takt med at vi bliver mere og mere veluddannede, er der brug for en anden ledertype end tidligere
19. OKT 2006 11.14
Primadonna-ledelse er et begreb, som er opstået indenfor de seneste år, hvor medarbejderne er blevet mere kreative, innovative og højtuddannede. Den slags medarbejdere har store ego'er, højt selvværd og mange meninger.
- I kraft af deres høje uddannelse har de noget at have deres nykker i, siger professor i ledelse og strategi Flemming Poulfelt fra Handelshøjskolen i København (CBS) til DR Nyheder.
Den nye leder af den type medarbejdere skal være empatisk, lyttende og give god plads.
- Det er ikke den klassiske leder, der har en manual med regler for, hvordan man gør. Primadonna-lederen skal være musikalsk, han skal kunne spille efter gehør og vide at spille på de rigtige tangenter overfor de enkelte medarbejdere. Udfordringen for lederen er at udnytte alle deres kompetencer, siger Flemming Poulfelt.
Primadonnaerne findes indenfor mange slags kreative områder. Her skal ordet kreativ nemlig forstås i langt bredere forstand end det kunstneriske. Primadonnaerne kan være ingeniører, arkitekter, konsulenter eller forskere.
- I kraft af deres høje uddannelse har de noget at have deres nykker i, siger professor i ledelse og strategi Flemming Poulfelt fra Handelshøjskolen i København (CBS) til DR Nyheder.
Den nye leder af den type medarbejdere skal være empatisk, lyttende og give god plads.
- Det er ikke den klassiske leder, der har en manual med regler for, hvordan man gør. Primadonna-lederen skal være musikalsk, han skal kunne spille efter gehør og vide at spille på de rigtige tangenter overfor de enkelte medarbejdere. Udfordringen for lederen er at udnytte alle deres kompetencer, siger Flemming Poulfelt.
Primadonnaerne findes indenfor mange slags kreative områder. Her skal ordet kreativ nemlig forstås i langt bredere forstand end det kunstneriske. Primadonnaerne kan være ingeniører, arkitekter, konsulenter eller forskere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.