Mathias Kryspin Sørensen
Overalt i de danske kommuner er der opgaver, man selv tager sig af og opgaver man vælger at udlicitere. Fordelen ved en udlicitering er at man kan sende en opgave i udbud blandt flere firmaer og derved forhåbentlig opnå en høj kvalitet til en fornuftig lav pris.
Dog kan det være svært at måle kvaliteten og prisen på specifikke opgaver. Og endvidere kan det være svært at effektivisere opgaver som f.eks. ældrepleje og børnepasning uden at det går ud over kvaliteten.
Forskellige rapporter har peget på, at der er penge at spare ved at udlicitere, mens andre undersøgelser har vist at opgaverne bliver dyrere for kommunerne, hvis de udliciterer.
Det er altså på ingen måde anskueliggjort, om det er fornuftigt eller direkte ufordelagtigt at udlicitere. Dermed har Venstre og Konservative fuldstændig misforstået ideen med udlicitering når de blot vil udlicitere for udliciteringens skyld. På den anden side skal man heller benægte, at udlicitering i nogle kommuner af bestemte kommunale opgaver kan være en klar fordel. Og man skal ikke søge at modarbejde at kommunerne udliciterer nogle af deres opgaver, som Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti til tider gør.
Kommunerne skal udlicitere når de vurderer, at der kan opnås en fordel ved at udlicitere. En succesfuld udlicitering kan defineres ved en kommunal opgave, hvor kvaliteten er blevet højnet til samme pris eller hvor kvaliteten er blevet fastholdt til en lavere prise end det, kommunen kunne klare opgaven for.
Og netop når vurderingen af en konkret mulig udlicitering ligger hos kommunen, så kan og skal man ikke sætte mål og tal på hvor meget kommunerne skal udlicitere som foreslået af Venstre og Konservative.
Det kommunale selvstyre skal respekteres og derfor skal der ikke stilles krav fra Christiansborg om f.eks. hvor meget kommunerne skal udlicitere. Der er rundt om i Danmark mange gode erfaringer med at udlicitere kommunale opgaver, men mindst ligeså mange dårlige erfaringer.
Et aktuelt eksempel er Køge Kommune hvor kommunen havde udliciteret opgaven med at få folk i arbejde til et privat firma, Agnes. Agnes og Køge Kommune blev uenige om betalingen til Agnes og efter at rekrutteringsfirmaet Agnes efterfølgende er gået konkurs, så står Køge Kommune med et kæmpe problem med en masse ledige de skal prøve at finde arbejde til.
Udliciteringer af kommunale opgaver kan give store fordele, men kan samtidig også give store problemer. Og netop fordi det er kommunerne der ser fordele og ulemper ved udliciteringerne, så er det også dem der skal vurdere hvornår de ønsker at udlicitere kommunale opgaver. Og netop derfor skal Christiansborg hverken tvinge kommunerne til udliciteringer eller modarbejde, at kommunerne udliciterer nogle af deres opgaver.
Mathias Kryspin Sørensen er stud. polit. og socialliberal blogger.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.