
Højeste management-mode: At overføre principper fra japansk bilproduktion til danske velfærdsydelser
12. OKT 2006 10.22
Lean-princippet, som en noget af det mest hotte inden for arbejds-organisering og ledelse lige nu, handler populært sagt om at udnytte arbejdsgangene fra erhvervslivet. Metoden nævnes ofte som løsningen på alle kommunernes problemer.
Således taler direktør Thomas Fischer fra konsulentfirmaet Valcon i industriens dagblad i dag varmt for at indføre Lean-principperne i det offentelige
- Vores erfaringer fra hospitaler og store sagsbehandlende systemer viser produktivitetsforbedringer på 20 til 30 procent ved at indføre Lean-principper, siger han til avisen.
Helt konkret handler Lean-principperne om en lang række mindre tiltag, som til sammen får sat arbejdsgange i system.
Begrebet Lean tager afsæt i en international undersøgelse af Toyotas produktion af biler. Det bemærkelsesværdige ved Toyota var, at produktionen foregik langt billigere, end hos konkurrenterne.
Undersøgelsen viste, at årsagen til de gode resultater lå gemt i det skarpe fokus på at minimere spild i alle sammenhænge og fokusere på, hvilke dele af produktionsprocessen kunderne så at sige ville betale for.
Oversat til offentlig serviceproduktion kan sagsbehandlerne ifølge Thomas Fischer skiftes til at have telefonvagter, så hver enkelt medarbejder kan få noget tid uden at blive forstyrret.
- Tager vi derimod en produktion, der er produktionschefen ofte ingeniør uddannet i driftsledelse, og de værktøjer sådan en leder er udstyret med, dem har chefen i den offentlige sektor ikke, og derfor handler det om at overlevere de værktøjer, forklarer han.
Thomas Fischer understreger dog, at det ikke er inden for alle felter, at det offentlige vil kunne drage nytte af Lean-principperne ? for eksempel er børnehaver er ikke egnede, mener han.
FAKTA
Lean består grundlæggende af fem principper:
Første princip handler om at sætte fokus på det, der skaber værdi for kunden/brugeren. Organisationen skal oparbejde en klar forståelse for, hvem kunderne er, og hvad kunden/brugeren forventer af organisationen.
Andet princip handler om at kortlægge de arbejdsprocesser, som frembringer ydelsen. Formålet er at give alle i organisationen en fælles forståelse for, hvordan ydelserne produceres.
Med kortlægningen bliver det muligt at få overblik over, hvordan en ?sag? bevæger sig gennem organisationen, hvor lang tid den er undervejs, og hvor stor en del af den samlede produktionstid, der er værdiskabende.
Tredje princip identificerer de aktiviteter, som skaber værdi, og derefter fjernes aktiviteter, der må betragtes som spild. Det kan eksempelvis være ventetid, unødvendige aktiviteter eller dårligt tilrettelagte arbejdsprocesser.
Fjerde princip søger at gøre ?produktionen? trækstyret. I en Lean-organisation skal der altid være en intern eller ekstern ?kunde?, der ud fra sine behov bestemmer, hvad der skal frembringes og hvornår.
Femte princip handler om løbende forbedringer af arbejdsprocesserne. Lean er ikke en isoleret aktivitet, men derimod en fortløbende proces, der skal blive ved med at skabe forbedringer i organisationen. Der arbejdes aktivt med målinger for at følge de løbende forbedringer.
Lean er meget systematisk i sin tilgang til organisering af arbejdsprocesser. Målet med principperne er at opbygge overskuelige arbejdsgange og øge medarbejdernes engagement og muligheder for at tage ansvar for en forbedringskultur.
Tankegangen er, at organisationen hele tiden stræber efter at finde en endnu smartere måde at gøre tingene på.
Således taler direktør Thomas Fischer fra konsulentfirmaet Valcon i industriens dagblad i dag varmt for at indføre Lean-principperne i det offentelige
- Vores erfaringer fra hospitaler og store sagsbehandlende systemer viser produktivitetsforbedringer på 20 til 30 procent ved at indføre Lean-principper, siger han til avisen.
Helt konkret handler Lean-principperne om en lang række mindre tiltag, som til sammen får sat arbejdsgange i system.
Begrebet Lean tager afsæt i en international undersøgelse af Toyotas produktion af biler. Det bemærkelsesværdige ved Toyota var, at produktionen foregik langt billigere, end hos konkurrenterne.
Undersøgelsen viste, at årsagen til de gode resultater lå gemt i det skarpe fokus på at minimere spild i alle sammenhænge og fokusere på, hvilke dele af produktionsprocessen kunderne så at sige ville betale for.
Oversat til offentlig serviceproduktion kan sagsbehandlerne ifølge Thomas Fischer skiftes til at have telefonvagter, så hver enkelt medarbejder kan få noget tid uden at blive forstyrret.
- Tager vi derimod en produktion, der er produktionschefen ofte ingeniør uddannet i driftsledelse, og de værktøjer sådan en leder er udstyret med, dem har chefen i den offentlige sektor ikke, og derfor handler det om at overlevere de værktøjer, forklarer han.
Thomas Fischer understreger dog, at det ikke er inden for alle felter, at det offentlige vil kunne drage nytte af Lean-principperne ? for eksempel er børnehaver er ikke egnede, mener han.
FAKTA
Lean består grundlæggende af fem principper:
Første princip handler om at sætte fokus på det, der skaber værdi for kunden/brugeren. Organisationen skal oparbejde en klar forståelse for, hvem kunderne er, og hvad kunden/brugeren forventer af organisationen.
Andet princip handler om at kortlægge de arbejdsprocesser, som frembringer ydelsen. Formålet er at give alle i organisationen en fælles forståelse for, hvordan ydelserne produceres.
Med kortlægningen bliver det muligt at få overblik over, hvordan en ?sag? bevæger sig gennem organisationen, hvor lang tid den er undervejs, og hvor stor en del af den samlede produktionstid, der er værdiskabende.
Tredje princip identificerer de aktiviteter, som skaber værdi, og derefter fjernes aktiviteter, der må betragtes som spild. Det kan eksempelvis være ventetid, unødvendige aktiviteter eller dårligt tilrettelagte arbejdsprocesser.
Fjerde princip søger at gøre ?produktionen? trækstyret. I en Lean-organisation skal der altid være en intern eller ekstern ?kunde?, der ud fra sine behov bestemmer, hvad der skal frembringes og hvornår.
Femte princip handler om løbende forbedringer af arbejdsprocesserne. Lean er ikke en isoleret aktivitet, men derimod en fortløbende proces, der skal blive ved med at skabe forbedringer i organisationen. Der arbejdes aktivt med målinger for at følge de løbende forbedringer.
Lean er meget systematisk i sin tilgang til organisering af arbejdsprocesser. Målet med principperne er at opbygge overskuelige arbejdsgange og øge medarbejdernes engagement og muligheder for at tage ansvar for en forbedringskultur.
Tankegangen er, at organisationen hele tiden stræber efter at finde en endnu smartere måde at gøre tingene på.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.