
For en måned siden slog ministeren fast, at kommunerne ikke må fravige de centrale regler i den nye lov om husdyrbrug, der blev vedtaget sidste år.
Ifølge ministeren var en række kommuner begyndt at overveje at lave særregler for at beskytte særligt sårbare områder.
Det fik ministeren til at sende en advarsel ud: En ny og forenklet lov skulle ikke til at gøres indviklet af lokale regler.
I en pressemeddelelse hed det bl.a.:??Det er derfor ikke bare tidsspilde, men også helt igennem i strid med lovgivningen, hvis kommunerne nu begynder at sagsbehandle ud fra deres egen fortolkning af loven. De gamle regler var ganske uklare og gav mange vilkårlige afgørelser??.
Kommuner undrede sig
Mange kommuner undrede sig over udmeldingen ? og det samme gjorde miljøordfører fra De Radikale Johs. Poulsen, hvis parti var med i forliget om husdyrloven.
- Ministerens udmelding var direkte i strid den nye lov, for i betænkningen til loven står faktisk, at kommunerne ikke bare har ret ? men også pligt - til at vurdere om deres miljøgodkendelser vil give problemer i forhold til de kommende EU-direktiver om vådområder og sårbar natur, siger Johs. Poulsen til dknyt.
Plads til lokalt spillerum
Den uoverensstemmelse har han korresponderet frem og tilbage med ministeren om, og hun har nu erkendt, at der er undtagelser i loven. Undtagelser som med Johs. Poulsens ord rent faktisk giver kommunerne et vist lokalt spillerum i forhold til loven om husdyrbrug ? nemlig en ret til at stramme op i forhold til lovens minimumskrav.
Til netavisen Altinget siger Connie Hedegaard således:
- Johs. Poulsen har fuldstændig ret. Det står fuldstændig klart i det, vi har aftalt i forbindelse med husdyrloven. En kommune skal, når den sidder med den konkrete ansøgning, tage højde for, at der måske kommer nogle ekstra beskyttelseskrav i forbindelse med vandplanerne i 2009 og 2010. Og hvis de har noget ny viden via en lokalrapport eller lignende ? så skal de også tage bestik af det. Alt andet ville være absurd.
De artige i miljøklassen
Den gamle lov om husdyrbrug, som amterne dengang administrerede, gav plads til lokale forskelle fra amt til amt: Nogle amter var skrappe med miljøgodkendelser, mens de sad mere løst i andre amter.
Ifølge Johs. Poulsen lægger den nye lov et gennemsnit for niveauet for miljøgodkendelser af landbrug i de gamle amter. Men på en måde, så ingen kommuner, som nu har overtaget miljøopgaven, kan gå under det dette niveau.
- Derimod kan kommunerne godt hæve niveauet, dvs. skærpe kravene til miljøgodkendelser. I Fyns, Århus og Nordjyllands amter havde man et relativt højt niveau ? i de områder har kommunerne været i tvivl om, hvorvidt man kunne opretholde det gamle niveau, eller man var nødt til at sænke det for at overholde den nye lov. Men nu ligger det fast, at kommunerne gerne må hæve niveauet ift loven, siger Johs. Poulsen.
Omvendt har niveauet ifølge Johs. Poulsen ligget i den lave ende i Storstrøms, Ribe og Vestsjællands amter ? så her vil kommunerne skulle til at føre end skrappere godkendelses-politik overfor landbruget.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.