Alle er enige om, at jernbanekapaciteten mellem København og Ringsted skal øges. Pendlerne mærker dagligt hvorfor. Men der har været uenighed om, hvorvidt det skulle ske omkostningseffektivt med et nyt 5. spor mellem København og Høje-Taastrup, eller med en 7-9 mia. kr. dyrere løsning med en helt ny jernbane mellem København og Ringsted skulle foretrækkes.
Hidtil har skiftende trafikministre talt for den dyre løsning. Argumenterne har været, at den dyre løsning ville gøre det muligt at køre med højhastighedstog fra København til Berlin, når Femernbælt-broen var bygget, at løsningen ville fremtidssikre persontrafikken, og at den måske ville give lidt bedre muligheder for at håndtere gods i transit fra Tyskland til Sverige, selvom der ikke er tale om et egentligt kapacitetsproblem.
Nu trækker trafikminister Carina Christensen (K) og Trafikstyrelsen imidlertid tæppet væk under den nye jernbane:
- I maj sagde trafikministeren til ugebladet Ingeniøren, at et højhastighedstog til Berlin slet ikke er interessant – det bliver alt for dyrt. Og nu har Trafikstyrelsen sendt et udkast til ”Trafikplan for jernbanen 2008-2018” i høring, som tydeligt viser, at 5. sporet mellem København og Høje-Taastrup kan sikre kapaciteten til både gods- og persontransport. Forholdene for godstransporten vil måske blive lidt mere luksuriøse ved nybyggeløsningen. Men skal danskerne virkelig spilde 7-9 mia. kr. på at blive et luksus-transitland for gods?, siger Michael Ziegler, borgmester i Høje-Taastrup.
”Trafikplan for jernbanen 2008-2018” er netop nu i høring hos trafikselskaber, regionerne og landets kommuner. Trafikplanen skal bl.a. redegøre for regeringens prioriteringer på jernbaneområdet. Målet er, at der i efteråret skal udarbejdes en trafikinvesteringsplan.
- Det er absurd, at et projekt til 10-12 mia. kr. med en helt ny jernbane til Ringsted kan blive ved med at spøge i horisonten, når alle behov kan tilgodeses markant billigere på anden vis. Vi skal snart i gang med en vigtig prioriteringsdiskussion på jernbaneområdet. Ønskesedlen er lang. Der er behov for bedre skinner. Der er behov for en letbane langs Ring 3.
- Og Trafikstyrelsen har sammen med trafikselskaberne netop udsendt et idekatalog, som viser, at man snildt kunne bruge et par milliarder på at forbedre landets stationer, så de bedre binder den kollektive og individuelle trafik sammen og skaber øget tryghed. Trafikministeren bør melde endeligt ud med en aflivning af den dyre løsning, så vi kan få en prioriteringsdiskussion på et ordentligt grundlag, siger Poul Lindor, borgmester i Roskilde.
Beregninger viser, at 5. sporet mellem København og Høje-Taastrup kan etableres for tre mia. kr., mens det nye spor mellem København og Ringsted vil koste mellem 6,5 og 10 mia. kr. Dertil skal lægges yderligere omkostninger i form af nødvendige udvidelser af Københavns Hovedbanegård og en godsterminal i Køge, hvor prisen er ukendt. Begge løsninger har været VVM-undersøgt. VVM-rapporten forventes sendt i høring i efteråret, og der skal træffes politisk beslutning i 2009, senest 2010.
Michael Ziegler og Poul Lindor udtaler sig på vegne af et samarbejde mellem Greve, Holbæk, Høje-Taastrup, Ishøj, Lejre, Odsherred, Roskilde, Solrød og Vallensbæk.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.