Fordelen ved assistenterne er, at de ikke skal betales for forberedelse, og at de er en fleksibel arbejdskraft, som kan bruges i de klasser, hvor der er behov.
- Undervisningsassistenterne kan bidrage til, at de svage elever får hurtigere hjælp, end det er tilfældet i dag. Det betyder, at elevernes problemer i mange tilfælde vil kunne løses, inden de udvikler sig i en sådan grad, at det kræver anbringelse i en specialklasse. Ud over at være en hjælp for eleverne vil en assistentordning være billigere for skolerne, fordi problemerne bliver taget i opløbet, siger uddannelsesordfører Christine Antorini (S) til Jyllandsposten.
Ordningen fungerer allerede i Finland og kaldes her for "Morfar-ordningen".
Adjunkt Frans Ørsted Andersen, Danmarks Pædagogiske Universitet, vurderer, at netop assistenterne er en del af forklaringen på, at kun 6 pct. af eleverne i de finske folkeskoler får den laveste score i den seneste Pisa-undersøgelse mod 18 pct. i Danmark.
Undervisningsminister Bertel Haarder (V) er begejstret for tanken. Han er selv på vej med et oplæg om emnet og har netop sat sine embedsmænd i gang med at undersøge, om noget forhindrer skolerne i at ansætte assistenterne i dag.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.