
De otte provinskommuner, der står bag initiativet Bedre Balance, har som formål at få afskaffet eller reduceret den såkaldte hovedstadsudligning - og har i første omgang mødt en klar afvisning fra økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard (R). Det undrer en af hovedmændene bag provins-borgmestrenes initiativ, Holstebro-borgmester H.C. Østerby (S):
- Jeg forstår ikke den totale afvisning fra ministeren, siger Østerby, der blev noget overrasket over at læse ministerens formuleringer i Berlingske.
'Det er hovedstadens kommuner selv, som alene står for finansieringen af udligningen i hovedstadsområdet. Den betales altså ikke af kommuner uden for hovedstaden,' lød det bl.a. fra Østergaard.
Men det er de otte provinskommuner, som siden har fået politisk følgeskab af yderligere seks-otte andre kommuner, også udmærket klar over. En af deres pointer er netop, at resten af landet burde drages ind i den årlige hovedstadsudligning, der omfordeler 4,7 mia. kr. fra velhavende til nødlidende kommuner (2015-tal). Til sammenligning svarer den landsdækkende udligning til 48 mia. kr.
Hvis nu Vesthimmerland lå i hovedstadsområdet
Det økonomiske potentiale fra hovedstadsudligningen, provinskommunerne har kig på, har bl.a. fået Bedre Balance til at regne på, hvad der ville ske, hvis Aarhus, Herning eller Vesthimmerland lå i hovedstadsområdet. Den hypotetiske beregning ville udløse henholdsvis 518, 229 og 92 mio. kr. at gøre godt med i de tre kommuner i nævnte rækkefølge.
På det overordnede plan argumenterer de otte med, at hovedstadsudligningen deler landet ind i et A- og et B-hold henholdsvis inden for og uden for hovedstadsområdet - hvilket de angriber for at være forældet.
De peger samtidig på, at at det er mærkeligt, at der på den måde bliver to statsanerkendte grader af kommunale ramevilkår - én for hovedstadsområdet og én for resten af landet.
- Men min pointe er sådan set, at det gælder om overhovedet at få hovedstadsudligningen på dagsordenen, lyder det fra H.C. Østerby. Det er nu, vi må have spørgsmålet med i kommissoriet i det finansieringsudvalg, der skal se på udligningen som konsekvens af beskæftigelsesreformen.
Inden nytår
At emnet overhovedet er aktuelt nu, skyldes netop beskæftigelsesforliget fra juni mellem regeringspartierne, V, K og DF. Af forligsteksten fremgår, at omlægningen skal gennemføres samtidig med tilpasninger i det kommunale tilskuds- og udligningssystem, som imødegår de byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af refusionsomlægningen, og som tager hensyn til kommunernes forskellige befolkningssammensætning.
'Den lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen sker i efteråret 2014 med henblik på vedtagelse inden 1. januar 2015' lyder det senere i teksten - og derfor er der travlhed blandt de provinsborgmestre, der vil på banen, inden kommissoriet formuleres færdigt - og udvalget samensættes.
- Hovedstadsudligningen stammer fra 1930'erne i en helt anden historisk situation, og nu er det tid at se på hele grundlaget igen, siger Østerby, der lægger vægt på, at de otte borgmestre - med Aarhus i spidsen - tæller fire socialdemokratiske og fire fra Venstre - og at den politiske bredde dermed gerne skulle sikre langtidsholdbarhed.
De otte kommuner bag Bedre Balance er Esbjerg, Herning, Hjørring, Holstebro, Odsherred, Randers, Vordingborg og Aarhus.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.