Pengene følger ikke med de mange nye planer for motorveje
Vejdirektoratet er klemt mellem love, der pålægger det at bygge veje, og finanslove, der ikke giver tilstrækkeligt med penge at bygge vejene for. Efter flere års forkert budgettering mangler der 650 millioner kroner, skriver netavisen altinget.dk.
Det skyldes at Finansministeriets prisregulering baserer sig på prisindekset i boligbyggeriet i stedet for indekset for anlæg af veje og broer. Det rammer udvidelsen af motorvejen Roskilde V- Fløng, Riis-Ølholm-Vejle, 1. etape af Brande-Riis og etape 2 og 3 af motortrafikvejen Holbæk-Vig.
Ved vedtagelsen af Finansloven for i år erkendte Transportministeriet og Finansministeriet i stilhed, at der var en fejl, da man for de nye anlæg indlagde en ny kalkulationsmodel baseret på det rigtige prisindeks.
Det skyldes at Finansministeriets prisregulering baserer sig på prisindekset i boligbyggeriet i stedet for indekset for anlæg af veje og broer. Det rammer udvidelsen af motorvejen Roskilde V- Fløng, Riis-Ølholm-Vejle, 1. etape af Brande-Riis og etape 2 og 3 af motortrafikvejen Holbæk-Vig.
Ved vedtagelsen af Finansloven for i år erkendte Transportministeriet og Finansministeriet i stilhed, at der var en fejl, da man for de nye anlæg indlagde en ny kalkulationsmodel baseret på det rigtige prisindeks.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.