dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Niveau-delte skoler øger ulighed

Opdeling af skoleelever efter fagligt niveau forbedrer ikke elevernes samlede niveau
3. JAN 2006 8.59
Og jo tidligere man deler eleverne, jo større betydning får deres sociale baggrund for, hvordan de klarer sig i skolen, viser en analyse af bl.a. Pisa-resultater, skriver Folkeskolen.dk.

Forskere fra Teknologisk Institut anbefaler i analysen for EU-Kommissionens Generaldirektorat for Uddannelse og Kultur, at lande som Østrig og Tyskland med meget skarpt niveaudelte skolesystemer i stedet bevæger sig i retning af enhedsskolen, fordi den er bedre til at give alle elever lige muligheder uanset baggrund. En høj grad af lighed i elevers færdigheder kan opnås, uden at det påvirker det gennemsnitlige niveau for elevers færdigheder, hedder det i analysen.

Et af problemerne er tilsyneladende, at lærerne i de meget niveaudelte skolesystemer ikke viser den enkelte elev ret megen interesse, og det går ud over de svageste elever, konkluderer forskerne. cgt/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/niveau-delte-skoler-oeger-ulighed

GDPR