Sådan ser hverdagen ud i mange norske folkeskoler. Og nu skal alle skoleledere fra Næstved til Norge for at lære den såkaldte LP-model at kende. Den ligger til grund for succesen og skal nu hjælpe Næstveds skoler med at nedbringe behovet for specialundervisning.
<Dyr specialundervisning
I Næstved – som i resten af landet – er antallet af elever, der modtager specialundervisning stærkt stigende. Det samme er urolige elever, og elever der bliver mobbet. Stigningen i specialundervisning lægger et voldsomt pres på skolebudgetterne. Og fra næste skoleår er det hver enkelt skole, der selv skal administrere pengene til specialundervisning.
Derfor er det vigtigt for skolerne at få metoder og viden til at ændre det voksende behov for at tage elever ud af klasserne og undervise dem separat. Ved at arbejde med LP-modellen viser norske erfaringer, at behovet for specialundervisning bliver nedsat, blandt andet fordi roen og koncentrationen i klasselokalerne forbedres.
På studieturen i slutningen af oktober deltager to ledere fra hver skole, repræsentanter for Børne- og Kulturforvaltningen samt en repræsentant for DLF og BUPL. Deltagerne skal være med til den første nordiske konference om LP-modellen og besøge skoler, der bruger LP-modellen.
I Næstved er Glumsø Skole og Mogenstrup Skole i gang med LP-modellen. I foråret blev konsulenterne i skoleafdelingen og 10 psykologer uddannet vejledere i Norge, så der er gjort klar til at mange flere af skolerne melder sig til. Det er hensigten, at alle skoler i Næstved i løbet af en årrække arbejder ud fra LP-modellen.
En model der virker i praksis
LP-modellen er ikke en ny heksekur eller universalmetode, men en ny pædagogisk strategi, som lærerteams anvender i fællesskab, når de møder pædagogiske og sociale udfordringer i skolen. L står for læring og P for pædagogisk analyse. Modellen har fokus på relationer mellem elev og lærer, relationer mellem eleverne indbyrdes, skolens normer og regler, lærerens måde at lede klassen på, samarbejde mellem skole og hjem samt lærersamarbejdet.
LP-modellen bygger på forskningsbaseret viden – på det, der 'beviseligt' virker i skolens praksis.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.